Utama Kumpulan & Kelab 25 Permainan dan Aktiviti Drama

25 Permainan dan Aktiviti Drama

kanak-kanak melakukan kemahiran aktiviti permainan dramaSekiranya anda memerlukan idea-idea segar untuk memberi tenaga dan bertindak, anda tidak perlu mencari senarai idea ini untuk memberi inspirasi kepada kreativiti dan keseronokan. Permainan dan aktiviti drama rendah hingga tanpa persiapan ini dapat digunakan sebagai pemanasan, pembangun pasukan atau untuk membuat kumpulan berfikir dan membuat bersama.

Untuk Kemahiran Membina Bangunan

  1. Membekukan - Buat bulatan. Dua orang masuk ke tengah bulatan dan memulakan adegan (pemimpin boleh mempunyai watak dan situasi yang telah dibuat untuk membantu memberi inspirasi kepada pelakon sekiranya diperlukan). Sesiapa sahaja yang berada dalam lingkaran dapat menjerit 'beku', dan dua orang di tengahnya benar-benar membeku ke tempatnya. Orang yang berteriak 'membeku' kemudian masuk dan mengetuk salah satu watak beku dan kemudian memulakan adegan dalam kedudukan fizikal yang tepat dari watak yang diketuk, tetapi mengubah jalan cerita menjadi sesuatu yang berbeza. Ini berterusan sehingga semua orang mempunyai giliran.
  2. Bagasi Terkejut adalah - Pemimpin perlu mempunyai beg pakaian dan beg sampah yang penuh dengan alat peragaan rawak. Sebelum setiap pelakon muncul di atas pentas, menyelinap masuk ke dalam beg pakaian. Sama ada secara individu atau berpasangan, minta pelakon tiba di tempat tujuan dan beri mereka dua minit untuk mengeluarkan beg pakaian dan memperbaiki reaksi terhadap apa yang ada di dalamnya.
  3. Itik, Itik, Bijirin! - Ini adalah variasi yang menarik dari pengarang Mel Paradis - bukannya 'angsa', pelajar yang 'itu' menandakan pelakon lain dan memberikan kategori seperti bijirin, buah, sukan, muzikal, nama lagu, dll. Tidak ada mengejar, tetapi pelajar yang diberi tag tetap berada di tempatnya dan cuba menamakan tiga item dalam kategori yang diberikan sebelum pelajar 'itu' berlari mengelilingi bulatan dan kembali kepada mereka. Sekiranya mereka dapat menamakan tiga perkara, maka 'itu' mengulangi proses dengan kategori baru. Anda boleh memberikan nombor yang lebih tinggi jika tiga kelihatan terlalu sederhana. (Dari 'Teaching Improv: The Essential Handbook' oleh Mel Paradis.)
  4. Hey Mari ... Sentiasa Ya - Salah satu kemahiran terbaik yang dapat anda miliki dalam improvisasi adalah kemampuan untuk mengatakan 'ya' kepada apa sahaja yang dilakukan oleh pasangan anda dan berganding dengannya. Buat satu set nota dengan cadangan aktiviti seperti 'Hai mari ... cuba naik basikal tandem ini!' dan kemudian pasangan mesti bersetuju dan menjalankan aktiviti untuk kumpulan tersebut. Tetapkan pemasa untuk satu minit setiap pemandangan dan cepatkan kad pasangan pasangan seterusnya untuk terus menyeronokkan! Variasi: Minta satu orang mengatakan 'Hai mari ...' dan teruskan menambahkan ahli yang bergabung, atau tambahkan ahli yang mencadangkan aktiviti baru yang kemudian diikuti oleh semua orang dalam aktiviti baru.
  5. Kisah, Kisah, Mati! - Pilih empat pelajar untuk menjadi pencerita dan satu penunjuk. Penunjuk memilih satu orang untuk memulakan cerita dan kemudian bertukar secara rawak antara orang. Tujuannya adalah untuk terus menceritakan kisah yang padu, memilih dari mana orang terakhir berhenti. Seorang peserta 'mati' jika mereka melakukan kesilapan kesinambungan atau jika mereka terlalu lama ragu-ragu sebelum mengambil utas ceritanya. Penonton boleh menjadi hakim dan peserta dapat 'mati' sebagai tahap kematian yang berlebihan untuk lebih bersenang-senang. Orang terakhir yang berdiri menang.

Untuk Membina Watak

  1. Teksi - Tetapkan empat kerusi dalam dua baris dua (seperti kereta). Anda boleh membahagikan kumpulan anda menjadi empat. Pelakon yang pertama adalah penggeraknya. Pemandu mencipta watak yang unik dan memulakan pemandangan. Orang kedua 'dijemput' dan berinteraksi dengan pemandu sebagai watak unik baru (contohnya, seseorang yang baru saja mengeluarkan gigi kebijaksanaannya). Perbezaannya ialah pemandu mesti mengambil watak siapa yang mereka pilih dan mereka mula berinteraksi bersama (seperti dalam contoh, sekarang mereka adalah dua orang yang baru saja mengeluarkan gigi kebijaksanaan mereka). Kemudian orang ketiga dijemput dengan watak yang sama sekali baru dan dua orang di dalam kereta menjadi watak yang baru diambil untuk orang keempat. Selepas satu atau dua minit (dan komedi terungkap), orang keempat keluar dari teksi dan tiga watak yang tinggal kembali ke watak orang ketiga dan seterusnya, sehingga hanya pemandu yang tinggal dan mengakhiri pemandangan dalam watak asalnya .
  2. Berita Palsu - Bawa majalah dengan banyak orang atau cetak gambar watak yang akan menghasilkan penceritaan yang baik. Minta pelakon memilih gambar dan beri mereka beberapa minit untuk membuat cerita latar mengenai watak ini dan satu minit untuk 'menjadi' orang itu untuk kumpulan itu, sama ada hanya memperkenalkan diri atau meletakkan watak itu dalam situasi. Untuk keseronokan tambahan, minta pelakon lain bangun dan watak-watak mereka berinteraksi bersama untuk beberapa keseronokan.
  3. Melintas jalan - Pemimpin mengumpulkan pelakon di satu sisi bilik. Setiap pelakon diarahkan untuk melintas jalan seperti watak yang disebut oleh pemimpin, 'Lintas jalan sebagai _____.' Ini boleh menjadi orang terkenal, binatang, bahkan benda mati. Untuk sedikit kelainan, pemimpin juga boleh memanggil sekiranya ada lalu lintas lebat, hujan atau faktor lain yang mempengaruhi tempat kejadian.
  4. Dari Mana Anda Berasal? - Minta pelakon memilih tiga item dari beg ambil atau dari meja dengan alat peraga (rambut palsu, topi, janggut, dll.). Anda juga boleh menawarkan periuk warna dan kapas untuk beberapa solek teater sederhana. Minta setiap pelajar mencipta watak dan beri mereka beberapa minit untuk menyusun cerita mereka. Kemudian masing-masing mempunyai giliran untuk memperkenalkan diri kepada penonton, berkongsi dari mana mereka berasal dan ke mana mereka menuju.
  5. Rupa Rambut - Minta pelajar membuat gaya gila dengan rambut mereka. Sekiranya anda berada di tempat perkhemahan, tetapkan pelakon untuk membawa aksesori rambut dengan mereka untuk keesokan harinya, tetapi jangan beritahu mereka mengapa. Kemudian pelakon berjalan di sekitar bilik, mencipta watak yang menekankan ciri fizikal itu, benar-benar membuat rambut mengambil alih seluruh persona mereka.
bakat menunjukkan uji bakat pementasan teater teater menyanyikan borang pendaftaran penjualan tiket raffle theatre pertunjukan karnival festival mendaftar borang

Untuk Kemahiran Berkonsentrasi

  1. Mesin Bunyi - Semua pelakon berdiri dalam lingkaran dengan ruang untuk bergerak di antara mereka. Seorang pelakon memulakan 'mesin' dengan suara dan pergerakan yang mereka lakukan secara serentak. Minta orang di sebelahnya mengulangi suara atau pergerakan dan mengelilingi bulatan sehingga semua orang telah melakukan kombinasi. Orang terakhir, bagaimanapun, bukannya melakukan suara atau gerakan yang telah dilalui, membuat kombinasi baru dan kombinasi baru itu bergerak mengelilingi lingkaran secepat mungkin, berlanjutan sehingga semua orang berpeluang membuat mesin bising mereka sendiri gabungan.
  2. Pesta Gila - Bahagikan pelakon kepada kumpulan lima orang dengan seorang sebagai tuan rumah pesta. Tuan rumah meninggalkan bilik dan empat watak yang tersisa masing-masing memilih keperibadian dan keperibadian. Tuan rumah kemudian masuk semula ke bilik dan empat watak keluar. Seorang demi seorang tetamu memasuki 'pesta' dan tuan rumah harus menumpukan perhatian pada petunjuk dan petunjuk untuk meneka watak orang tersebut. Untuk satu kelainan, minta dua watak datang ke pesta sekaligus dan menjadi pasangan terkenal, seperti Kermit the Frog dan Miss Piggy.
  3. Whoosh - Pelakon berdiri dalam bulatan. Mulakan dengan satu orang, yang melambaikan kedua tangannya kepada jirannya, dengan mengatakan 'whoosh.' Orang seterusnya menyebarkan whoosh kepada jirannya dan whoosh dilalui bulatan. Tambahkan suara tambahan untuk memastikan tindakan bergerak:
    • Wah! - Pegang kedua tangan dengan gerakan berhenti. 'Whoa' mengubah arah Whoosh di sekeliling lingkaran (iaitu, jika mengikut arah jam, pesanan sekarang berjalan berlawanan arah jam).
    • Zap - Daripada menyerahkan whoosh kepada jiran anda, ia akan terkesan pada orang yang anda tunjuk dengan tangan anda digenggam bersama. Penerima diteruskan sama ada dengan sorakan kepada jirannya, atau orang lain kepada orang lain. 'Whoa' selepas zap kembali ke zapper.
    • Groooooooovelicious - Untuk yang ini seluruh kumpulan membongkok dan naik lagi dengan cara yang sangat kasar, semua mengatakan 'groooooooovelicious.' Selepas itu, orang yang memulakan groooooooovelicious menetapkan whoosh bergerak semula, ke arah mana pun.
    • Freakout - Ditunjukkan dengan melambaikan kedua tangan di udara, semua orang mula menjerit dan bergerak ke tengah bulatan. Apabila semua orang mengalami kegelisahan, lingkaran baru akan terbentuk dan starter of the freakout akan menggerakkan lagi whoosh.
  4. Memory Train (Versi Teater Muzikal) - Kumpulan duduk dalam lingkaran dan pemimpin memilih muzikal yang biasa dikenali seperti 'Aladdin.' Orang pertama berkata, 'Saya memakai 'Aladdin,' dan dalam persembahan saya, saya akan memerlukan ____.' Mereka boleh memilih barang prop, peralatan di belakang pentas, kostum atau sesuatu yang jelas seperti skripnya! Setiap orang berikutnya mengulangi frasa dan menambahkan item tambahan, mereka yang menjatuhkan item keluar dan melarikan diri keluar dari bulatan sehingga ahli sihir memori dijumpai.
  5. Lampu, Nama, Tindakan! - Bentuk lingkaran dengan pelakon anda. Masing-masing mesti berkongsi nama mereka dan aksi empat pukulan yang unik seperti mengetuk siku empat kali, menepuk kepala empat kali, dan lain-lain. Selepas semua orang pergi, minta sukarelawan pertama anda membuat kontak mata dengan orang lain, sebutkan nama dan tindakan mereka , kemudian bertukar tempat dengan orang itu. Orang yang bernama itu meneruskan corak secepat mungkin dengan nama lain dan aksi empat rentak. Ini adalah kaedah yang baik untuk mengenal nama, anda boleh memulakan setiap sesi dengan aktiviti ini dan mempercepatnya seiring berjalannya masa anda bersama.

Untuk Memperkembangkan Fizikal

  1. Cermin cermin - Minta dua pelakon berdiri menghadap satu sama lain dan menetapkan satu untuk menjadi cermin dan yang lain sebagai orang yang melihat ke cermin (atau menjadi kreatif dan menjadikannya binatang yang melihat ke cermin) Beri mereka satu minit agar cermin dapat menyalin tindakan 'looker' dengan sempurna. Kemudian minta mereka menukar peranan.
  2. Apa yang ada di Dunia? - Minta pelakon duduk dalam bulatan dan mempunyai kotak nyata atau khayalan (kotak kasut sempurna). Minta pelakon pertama membuka kotak dan meniru apa yang ada di dalamnya, hanya menggunakan muka dan badan atas untuk mendedahkan apa yang mereka dapati di dalam kotak. Kemudian minta mereka menutup penutup dan menyebarkannya kepada pelakon seterusnya yang juga membuka penutupnya, tetapi menemui sesuatu yang lain di dalamnya dan bertindak balas terhadapnya. Untuk cabaran tambahan, berikan semua pelakon pensil golf dan kad nota dan minta mereka meneka apa yang didapati oleh setiap pelakon. Dedahkan jawapan di akhir untuk melihat tekaan siapa yang paling dekat dengan betul.
  3. Lulus Popcorn - Pelakon duduk dalam bulatan dan masing-masing membuat objek khayalan yang mesti dilalui di sekeliling bulatan tanpa bercakap dan hanya menggunakan ekspresi fizikal. Mereka menunjukkan ukuran, teksturnya dan walaupun rasanya enak (atau buruk). Contohnya: hantarkan belon air, telur, bola pantai, dll.
  4. Kehidupan sebagai Seni - Di perpustakaan tempatan anda, cari koleksi karya seni dalam buku (cari Louvre, Muzium Seni Metropolitan, dll.) Dan pilih lukisan dengan beberapa orang di dalamnya atau bahkan kumpulan besar. Minta pelakon anda mengambil salah satu watak dalam lukisan itu dan melihat apakah mereka dapat mencipta semula pemandangan. Setelah mencapai tanda mereka mesti membeku. Untuk keseronokan tambahan, ambil gambar kumpulan dan kemudian bandingkan dengan seni sebenar.
  5. Cabaran Menipu - Aktiviti ini bagus untuk mengajar pelakon untuk selalu berusaha menghadap penonton mereka (iaitu, 'menipu'). Mula-mula mengadakan kursus halangan sederhana dan konyol di atas pentas. Pelakon mesti menyelesaikan kursus sambil menghadap penonton sepanjang masa. Untuk menambahkan cabaran, minta mereka menyanyikan lagu yang tidak asing lagi ketika mereka melakukan kursus untuk melihat apakah mereka dapat memproyeksikan suara mereka sambil bergerak dan menjadikan penonton sebagai fokus utama mereka.

Untuk Keseronokan Tulen

  1. Lingkaran Drama - Lingkaran drama dilakukan dengan sekumpulan kad yang mengatur cerita. 'Kad Permulaan' biasanya mengatakan sesuatu dengan suara pencerita, yang menjelaskan kisahnya. Kad dua diteruskan dalam cerita dengan sesuatu seperti, 'Apabila anda mendengar (atau melihat) _____, katakan (atau lakukan) _____.' Kata atau tindakan itu adalah petunjuk untuk mengatur kad seterusnya dan seterusnya dan seterusnya. Anda boleh mencari idea kad secara dalam talian.
  2. Perebutan Haiwan - Pemain mencari pasangan; rakan berpisah dan berlari-lari. Pemimpin menyebut frasa dan pemain mesti mencari pasangan mereka dan menggambarkan tempat kejadian. Pasangan terakhir untuk menggambarkan pemandangan itu keluar. Contoh:
    • Frog on log - Seorang pelajar jatuh ke atas keempat-empat (log) dan katak itu duduk di belakang mereka dengan lembut.
    • Burung di hinggap - Seorang pelajar jatuh di satu lutut (hinggap) dan burung itu duduk di hinggap.
    • Singa di sarang - Satu orang berdiri dengan kaki mereka terpisah (sarang) dan singa berbaring di lantai.
  3. Latar Belakang Sunyi - Selalunya pelakon diminta untuk 'bercakap' secara senyap-senyap di latar semasa aksi di depan. Bersenang-senanglah dengan ini dengan meminta seorang pelakon melakukan monolog terpilih yang mudah (atau mereka dapat menyanyikan selamat ulang tahun). Cabarannya adalah untuk mempunyai dua pelakon latar belakang untuk melakukan perbualan senyap, cuba menambah pemandangan, tetapi tidak mengalihkan perhatian dari pelakon utama. Minta ahli khalayak memberikan maklum balas yang membina mengenai sama ada mereka menambah atau mengalihkan perhatian dari apa yang berlaku di hadapan. Lemparkan penonton dengan penuh semangat dengan meminta para pelakon mencuba untuk menghentikan tindakan atau mula berinteraksi dengan aksi utama dan berbual mengenai apa yang berlaku di tempat kejadian.
  4. Garis Perwatakan Conga - Minta semua pelajar anda membentuk garis conga. Pelakon di barisan hadapan mesti mencipta watak berjalan. Ini boleh menjadi lemas, langkau atau gabungan beberapa perkara. Setiap orang di barisan conga mesti mengambil bentuk orang di hadapan mereka. Setelah keseluruhan barisan pelakon conga mengambil watak berjalan di bahagian depan barisan, guru berkata, 'seterusnya.' Pelakon di depan barisan melangkah ke belakang dan pelakon seterusnya di depan barisan berjalan dengan watak baru.
  5. Lompat Masuk, Lompat Keluar - Minta pelakon membentuk bulatan dan berpegangan tangan. Hanya ada empat arahan melompat: Masuk, Keluar, Kiri, Kanan. Bunyi senang? Minta kumpulan mengatakan apa yang anda katakan dan kemudian lakukan apa yang anda katakan untuk memulakan. Minta kumpulan melompat masuk, keluar, kiri dan kanan selama 30 saat untuk membiasakan diri dengan konsep ini. Kemudian tingkatkan cabaran dengan memberitahu kumpulan anda untuk mengatakan apa yang anda katakan, tetapi lakukan sebaliknya. Perlahan perlahan pada mulanya, tetapi kemudian mempercepatkannya untuk bersenang-senang!

Permainan dan aktiviti drama adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan penghambatan dan meningkatkan keyakinan. Sebagai pemimpin, jangan takut untuk mengambil bahagian - apabila mereka melihat anda terlibat, ini memberi inspirasi kepada mereka untuk melepaskan dan mencuba perkara baru. Nikmati menggunakan beberapa permainan dan aktiviti ini di perhimpunan thespian anda yang seterusnya!



Julie David berkahwin dengan pendeta pemujaan dan setelah 20 tahun melayani bersama tiga anak perempuannya, dia masih mengembangkan keseimbangan kulit tebal dan hati yang lembut. Dia kini memimpin sekumpulan kecil pelajar perempuan sekolah menengah.


DesktopLinuxAtHome menjadikan aktiviti kumpulan dan kelab menjadi mudah.


Artikel Yang Menarik