Utama Perniagaan 25 Petua Etika Temu ramah Pekerjaan

25 Petua Etika Temu ramah Pekerjaan

temu duga kerja, petua, etika, soalan, majikan, pekerja, temu ramahMencari pekerjaan? Anda ingin meletakkan kaki terbaik anda dan berharap bakal majikan anda ingin mula melihat anda secara berkala! Berikut adalah 25 petua etika temu ramah yang perlu diingat semasa anda memulakan perjalanan mencari pekerjaan.

Pra-Temubual

  1. Lakukan 'Sherlocking' : Banyak syarikat mempunyai pelbagai sumber maklumat yang ada. Pastikan anda menyemak blog, halaman media sosial dan laporan stok. Ambil nota. Cari cara untuk memasukkan penyelidikan anda (tentu saja selektif) ke dalam perbualan wawancara. Dalam kes ini, menjadi penguntit adalah perkara yang BAIK!
  2. Bersihkan media sosial anda : Adalah idea yang baik untuk menyatukan media sosial anda dengan mata majikan yang berpotensi. Tidak senonoh dan bergurau kasar boleh memberikan kesan yang kurang menyenangkan.
  3. Pilih masa temu ramah yang baik : Kadang-kadang anda tidak akan mempunyai pilihan waktu untuk masuk wawancara, tetapi seringkali anda lakukan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pertengahan pagi pada hari Selasa adalah masa yang tepat untuk wawancara kerana pekerja telah berhenti pada hari Isnin dan belum mendaftar seperti pada akhir minggu. Elakkan juga slot waktu sebelum makan tengah hari (kecuali jika makan tengah hari adalah sebahagian daripada proses temu ramah).
  4. Berlatih mengatakan kurang : Ada pepatah lama, 'Sekiranya saya mempunyai lebih banyak masa, saya akan mengatakan lebih sedikit.' Dalam dunia perniagaan, 'ucapan lif' adalah ketika anda dapat memberikan penerangan ringkas mengenai apa yang anda jual. Dalam kes ini, anda menjual anda, jadi tulis dan praktikkan cara-cara yang ringkas semasa menerangkan kemahiran, kekuatan dan idea anda yang paling penting.
  5. Berlatih bersikap baik : Sekiranya anda lebih bersikap sarkastik, anda akan terkejut betapa cepatnya anda dapat dinilai dengan teguran, walaupun anda hanya bergurau. Juga, penting untuk bersikap baik kepada semua orang yang anda temui dari tempat letak kereta sehingga anda kembali ke kereta anda selepas itu. Anda tidak pernah tahu siapa yang boleh diminta untuk berfikir mengenai tingkah laku anda.
  6. Berlatih ke sana : Peta internet berguna untuk membawa anda ke tempat letak kereta tetapi berhenti membantu apabila anda perlu mencari bangunan yang betul di antara beberapa dan mencari suite yang sesuai apabila dewan terbahagi kepada dua koridor. Tidak ada salahnya mencari-cari lokasi wawancara jika anda tahu ini mungkin senario yang mungkin. Rancang untuk sampai ke sana lebih awal (maksimum 10-15 minit) dan kira-kira lima minit sebelum wawancara anda, beri tahu seseorang bahawa anda telah tiba.

Tanggapan pertama

  1. Pastikan anda mematikan telefon anda : Dan ini bermaksud di lif menuju ke sana dan di ruang menunggu. Mengetuk telefon anda tidak pernah kelihatan baik dalam suasana wawancara.
  2. Anda tidak akan berpakaian lengkap tanpa senyuman : Wajah tersenyum (tentu saja, menghindari perma-grin) akan memberikan kesan yang luar biasa, walaupun anda tertekan dengan maksimum. Sekiranya anda mengerutkan kening, penemuduga anda mungkin terganggu dan bertanya-tanya sepanjang masa apa yang salah. Tidak pernah salah untuk tersenyum.
  3. Lihat ke mata mereka : Jangan melihat di atas kepala seseorang, mengimbas pakaian mereka atau menatap ke luar tingkap, tidak kira seberapa baik pemandangannya. Sentuhan mata adalah suatu keharusan. Berdirilah dan tawarkan jabat tangan jika orang baru menyertai temu ramah dan buat catatan nama mereka untuk rujukan kemudian.
  4. Temu ramah dalam talian : Lebih banyak majikan menggunakan temu ramah dalam talian untuk menjimatkan perbelanjaan dan masa perjalanan. Peraturan pertama etika wawancara dalam talian adalah memastikan teknologi anda berfungsi dan anda boleh berhubung dengan majikan apabila tiba waktunya. Buat beberapa panggilan latihan kepada rakan-rakan untuk memeriksa hubungan yang baik, dan semasa anda berhubung untuk wawancara, pastikan mereka dapat mendengar dan melihat anda.
  5. Temu ramah dalam talian, bahagian 2 : Lihat gambar yang anda buat pada kamera dan pastikan ia kelihatan profesional dan bebas dari kekacauan latar belakang. Pakaian profesional akan kelihatan hebat sepanjang masa, tetapi jika wawancara anda dilakukan, katakanlah, sebuah syarikat pakaian luar, pergi dengan sesuatu yang lebih sporty (tetapi tidak ceroboh) mungkin sesuai. Juga, pakai seluar dan kasut yang bagus sekiranya anda perlu pergi untuk mendapatkan sesuatu untuk temu ramah. Anda tidak pernah tahu.
Perjumpaan perniagaan atau temu duga pendaftaran dalam talian Temu ramah perniagaan atau perjumpaan pendaftaran pendaftaran dalam talian

Semasa Temu ramah

  1. Kesedaran diri yang sedikit banyak : Mari kita jujur, keperibadian 'Jenis A' cenderung menjadi atasan dan didorong, yang boleh menjadi aset di pejabat tetapi terganggu wawancara. Sekiranya anda tahu anda jenis ini, berhati-hatilah untuk membiarkan pewawancara memimpin, jangan mengganggu mereka dan elakkan membetulkannya (biarkan!) Melainkan mengenai maklumat peribadi anda.
  2. Mungkin terlalu santai : Sama seperti menjadi atasan adalah wawancara tidak-tidak, terlalu santai dan santai, dan bukannya profesional, dapat memberikan kesan yang salah. Menggunakan tajuk rasmi seperti 'Mr.' dan 'Ms.' menunjukkan rasa hormat, dan seperti yang diberitahu oleh ibu anda, duduk tegak.
  3. Baiklah bekas bos anda : Sekiranya anda meninggalkan pekerjaan yang tidak diingini, elakkan godaan untuk membuang bos atau rakan anda di bawah bas. Sebaliknya, bincangkan bagaimana anda berkembang dari pengalaman itu dan apa yang 'keadaan sukar' itu ajarkan kepada anda.
  4. Temu ramah dalam talian, bahagian 3 : Bercakap dengan jelas dan pada kelantangan sederhana (tidak rendah, tidak berteriak). Jangan ragu untuk meminta penjelasan sekiranya suasana pejabat bising di seberang temu ramah. Matikan program lain di komputer anda sendiri dan ingat pentingnya tersenyum, bersentuhan dengan mata (tidak melihat diri sendiri), duduk dan mengurangkan gangguan adalah sama dengan temu ramah tatap muka.

Menjawab Soalan dan Mengemukakan Soalan

  1. Pamerkan kemahiran menyelesaikan masalah anda : Bersiaplah dengan contoh bagaimana anda menangani situasi sukar di persekitaran kerja sebelumnya atau bagaimana input anda memberi kesan positif pada sesuatu projek atau hasil. Jangan takut untuk menyediakan contoh (ringkas) itu.
  2. Promosi diri yang sedikit tidak akan menyakitkan : Ingat 'ucapan lif' dan 'sherlocking' yang disebutkan sebelumnya? Di sinilah anda dapat menunjukkan bagaimana perkahwinan dengan kekuatan dan keperluan syarikat anda menjadikannya sempurna. Sekiranya anda meminati sesuatu yang secara langsung berkaitan dengan pekerjaan yang dilakukan syarikat (atau badan amal yang disokongnya), jangan takut untuk menyebutnya dan tunjukkan seberapa baik anda dapat menyesuaikan dengan nilai teras syarikat.
  3. Ketahui apa yang TIDAK hendak ditanya : Baiklah, sebelum kita melangkah lebih jauh, perkara paling buruk adalah anda tidak mempunyai pertanyaan untuk ditanyakan kepada penemuduga anda. OKEY? Oleh itu, berikut adalah beberapa senarai yang perlu dimasukkan ke dalam senarai 'Jangan Tanya': Jangan tanya berapa lama wawancara, jangan tanya seberapa cepat anda layak mendapat kenaikan gaji atau dinaikkan pangkat (jawapan : tidak pernah!), dan jangan tanya 'Apa yang syarikat anda buat?'
  4. Ketahui apa yang hendak ditanya : Robin Gibson dari DecisionPath HR, firma kakitangan dan perekrutan, mencadangkan bertanya:
  • Apakah gaya pengurusan syarikat anda?
  • Adakah saya akan bekerja sendiri atau bekerjasama dengan orang lain?
  • Bagaimana pekerja dinilai?
  • Apakah jenis masalah yang perlu saya selesaikan dalam kedudukan ini?
  • Bilakah anda menjangkakan untuk mengisi kedudukan?
  1. Ambil Kertas dan Pensil : Sekiranya ada maklumat yang ingin anda ingat kemudian, ingat peraturan telefon bimbit dan sebaliknya tuliskan maklumat dengan notepad dan pensil kecil yang kelihatan profesional. Bawalah ini supaya anda memberi kesan bahawa anda sudah bersedia (dan ini adalah tempat yang bagus untuk menulis soalan untuk dijawab).

Menyelesaikan dan Mengikuti

  1. Jangan ubah bender fender menjadi tumpukan : Jika wawancara tidak berjalan seperti yang Anda harapkan, jangan meminta maaf secara berlebihan atau tampak terlalu bingung. Seorang profesional sejati meninggalkan temu bual dengan berjabat tangan, tersenyum dan berterima kasih kepada orang itu kerana meluangkan masa. Anda masih mungkin mendapat pukulan kedua walaupun apa yang anda anggap sebagai temu ramah.
  2. Tetap profesional : Anda tidak pernah tahu sama ada penemuduga berada tepat di belakang anda semasa anda pergi, jadi jangan membuat sebarang panggilan untuk berkongsi bagaimana keadaannya, bersikap kasar kepada mana-mana kakitangan pejabat atau menimbulkan kemarahan di tempat letak kereta. Ikuti profesionalisme anda sehingga anda berada di luar premis.
  3. Tindakan susulan dijangka : Sebaik sahaja anda pulang dari wawancara, tulis seberapa banyak yang anda ingat dari temu ramah yang boleh digunakan dalam surat terima kasih dan kemungkinan komunikasi di masa hadapan. Sekiranya suasananya santai, anda boleh segera menghantar e-mel terima kasih. Atau jika syarikat itu kelihatan lebih tradisional, surat siput mungkin lebih sesuai untuk ucapan terima kasih yang ditulis tangan.
  4. Anda tidak boleh cukup berterima kasih : Adakah terdapat banyak orang dalam temu ramah itu? Tidak selalu jelas siapa pemain utama dalam keputusan pengambilan pekerja, jadi terima kasih kepada semua orang. Tuliskan nama di buku nota anda dan anda akan mempunyai nama yang berguna untuk kemudian. Jangan malu untuk menyebut sesuatu yang unik yang disebutkan dalam wawancara sehingga anda akan bertahan (dengan cara yang baik) dalam ingatan mereka.
  5. Kenali garis halus antara tindak lanjut dan putus asa : Adalah bijaksana untuk menindaklanjuti cukup untuk tetap berada di radar mereka tanpa keluar seperti panik. Tulis terima kasih pada hari pertama, kirimkan e-mel seminggu kemudian untuk melihat apakah ada langkah-langkah lebih lanjut yang diperlukan, kemudian tunggu, atau jika anda tahu tempoh pengambilan pekerja sudah berakhir, hantarkan satu e-mel lagi untuk memeriksa status pekerjaan.

Kadang-kadang perjalanan mencari pekerjaan bermaksud bergerak maju, melakukan lebih banyak wawancara dan berlatih sabar. Sementara itu, jangan menyerah. Ingatlah untuk menggunakan masa untuk berfikir di luar kotak tentang apa yang mungkin anda layak lakukan, cari peluang rangkaian dan teruskan kemahiran wawancara tersebut.



Julie David berkahwin dengan pendeta pemujaan dan setelah 20 tahun melayani bersama tiga anak perempuannya, dia masih mengembangkan keseimbangan kulit tebal dan hati yang lembut. Dia kini memimpin sekumpulan kecil pelajar perempuan sekolah menengah.


DesktopLinuxAtHome menjadikan urusan perniagaan menjadi mudah.


Artikel Yang Menarik