Utama Gereja 30 Permainan dan Aktiviti Kumpulan Belia

30 Permainan dan Aktiviti Kumpulan Belia

aktiviti permainan kumpulan beliaMenyatukan dan mengikat kumpulan pemuda gereja anda adalah bahagian penting dalam membantu remaja mengenali satu sama lain. Rancangkan malam permainan atau gabungkan aktiviti-aktiviti ini ke dalam perjumpaan mingguan anda untuk mendorong ahli membuka diri - dan bersenang-senang.

Untuk Menggalakkan Bersenang-senang

  1. Pengambilan 52 Kad - Sebarkan pelajar di sekitar luar bilik, dan buang sebungkus kad permainan ke seluruh lantai. Balut lima atau lebih sukarelawan (bergantung pada seberapa besar ruangan itu) dengan pita saluran enam atau lebih kali dengan sisi melekit keluar (lengan dirapatkan). Tiupkan wisel yang memberi isyarat kepada para peserta agar dapat berjalan dan berguling-guling, cuba mengambil seberapa banyak kad dalam jangka masa tertentu. Setelah masa berlalu, minta pelajar memeriksa kad mereka. Tetapkan setiap kad ayat Alkitab dan minta pelajar membaca dengan kuat ayat-ayat yang sesuai dengan kad mereka.
  2. Bersiullah lagu gembira - Bahagikan pelajar anda kepada dua kumpulan dan minta 'wisel' terbaik dalam setiap kumpulan. Tetapkan pemasa selama 10 saat dan berikan setiap wisel semangkuk lagu yang biasa (seperti sajak kanak-kanak, lagu penyembahan gereja, dll.). Kedua-dua pasukan pergi pada masa yang sama dan mencuba nada untuk pasukan mereka semasa pasukan meneka. Perbezaannya adalah dengan memilihnya dari mangkuk, mereka tidak akan menyanyikan lagu yang sama sekaligus, yang menambah kekacauan dan malapetaka. Minta mereka memecahkan keropok di mulut mereka terlebih dahulu (tidak menelan!) Untuk cabaran yang menyeronokkan - dan agak tidak kemas -!
  3. Permainan Daftar Berpusing - Berpisah menjadi dua pasukan dan menunjuk pelari. Buat beberapa senarai dari fakta Alkitab (tiga perumpamaan yang Yesus katakan, empat orang dalam perumpamaan tentang Orang Samaria yang Baik, senarai godaan yang Yesus hadapi, buku-buku Perjanjian Lama, dll.). Perbezaannya adalah bahawa beberapa senarai ini akan merangkumi item (atau dua) yang tidak sesuai. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti item mana yang tidak sesuai dan meminta pelari anda berlari ke tengah untuk memukul buzzer (atau mengambil pemadam atau bertepuk tangan tiga kali) dan berkongsi jawapan pasukan. Anda boleh memberikan mata untuk jawapan yang tepat atau bermain gaya penyingkiran dengan memilih seseorang dari pasukan lain untuk 'keluar' jika anda betul. Mata tertinggi atau orang terakhir yang menang menang.
  4. Sambungan Syiling - Dapatkan duit syiling yang mencukupi sebelum pertemuan anda untuk setiap pelajar, pastikan tidak ada duit syiling 'antik' (iaitu, tahun sebelum pelajar anda dilahirkan). Setiap pelajar mendapat duit syiling dan bergiliran berkongsi berapa umur mereka dan sesuatu yang penting yang berlaku kepada mereka pada tahun duit syiling itu dicetak.
  5. Mandi Galakan - Ini benar-benar memberi penekanan kepada ahli anda. Pilih orang yang berbeza setiap minggu (atau beberapa orang jika kumpulan anda kecil) dan minta ahli kumpulan yang lain memberi semangat, kualiti positif yang mereka perhatikan mengenai orang itu atau sesuatu yang mereka kagumi.
  6. Malam Rekod Dunia - Anda mungkin tidak akan memecahkan rekod dunia nyata, tetapi mungkin menyenangkan untuk mencuba beberapa rekod anda sendiri. Siapa yang boleh meniup gelembung terbesar? Siapa yang dapat menghafal ayat Alkitab terpanjang dalam satu minit? Siapa yang dapat mengingati bilangan nombor terpanjang? Siapa yang boleh meludahkan marshmallow mini yang paling jauh? Siapa yang dapat melintasi gim paling pantas sambil memegang pergelangan kaki mereka? Simpan rekod dan jadikan ia sebagai acara tahunan!
  1. Bayangkan ini - Beri setiap orang pinggan kertas dan penanda. Mintalah pelajar meletakkan pinggan di kepala mereka dan memberi mereka 60 saat untuk menulis nama mereka dan melukis satu perkara yang mereka minati atau kisah Alkitab kegemaran mereka. Pada akhirnya, minta mereka berkongsi gambar mereka dengan kumpulan itu dan lihat apakah rakan-rakan dapat meneka gambar itu.
  2. Ular dan Saint - Pada permulaan permainan ini, minta pelajar membentuk bulatan dan menutup mata. Seorang pemimpin akan mengetuk ular sekali dan orang suci dua kali untuk menunjukkan peranan mereka dalam permainan. Kemudian permainan dimulakan. Ular itu berusaha membuat kontak mata dan cepat-cepat menjelirkan lidahnya pada seseorang tanpa tertangkap oleh orang suci. Sekiranya seorang pelajar melakukan kontak mata dan melihat lidah ular, mereka boleh mati secara mendadak dan jatuh ke lantai. Permainan ini berterusan sehingga orang suci dapat mengenal pasti ular itu dan menjerit 'Ular!' Sekiranya mereka salah mengenal pasti ular, maka mereka akan keluar dan permainan dimulakan dengan ular dan orang suci yang baru.
  3. Hari Lahir Bash - Raikan ulang tahun semua orang dalam satu pertukaran! Beli belon dan kek dan mainkan permainan sehingga remaja dapat mengenali hari istimewa masing-masing. Sebagai contoh, panggil sebulan dan minta semua orang yang hari lahirnya pada bulan itu hampir habis. Anda juga boleh meminta pelajar diam-diam mengangkat jari pada bulan ulang tahun mereka dan mengatur diri mereka dalam barisan yang sesuai. Pilihan lain adalah meminta pelajar mengucapkan ulang tahun mereka dan melihat seberapa baik mereka membaca bibir! Petua genius : Cuba ini 20 permainan pesta ulang tahun yang kreatif untuk meraikan lebih banyak lagi.
  4. Sherlock - Bahagikan kumpulan anda kepada dua pasukan - atau jika kumpulan anda lebih kecil, pilih seseorang untuk menjadi 'detektif.' Gariskan dua kumpulan yang saling berhadapan (atau satu kumpulan dan detektif), dan beri mereka 10 hingga 30 saat untuk saling memerhatikan. Kumpulan detektif / kedua meninggalkan bilik dan kumpulan pertama mengubah 10 perkara mengenai penampilan mereka yang agak jelas. Sediakan barang seperti selendang pensil (untuk meletakkan telinga), perhiasan pakaian, sepasang gelas, dan lain-lain untuk membantu transformasi. Setelah kumpulan detektif / kedua kembali, beri mereka masa yang ditetapkan untuk mencuba 10 perubahan dan menuliskannya. Lihat berapa banyak mereka dapat mengesan, dan kemudian menukar peranan. Ini boleh menyebabkan perbincangan yang menyenangkan tentang menjadi pelajar yang berhati-hati dalam Alkitab.
  5. Malam Karaoke - Cabar kumpulan pemuda anda ke pertandingan karaoke yang menampilkan lagu-lagu gereja yang popular atau lagu-lagu yang telah diperiksa sebagai mesra PG. Mintalah anggota kakitangan gereja untuk berfungsi sebagai hakim yang tidak memihak dan tawarkan hadiah kecil kepada pemenang dalam kategori seperti 'persembahan individu terbaik,' 'persembahan kumpulan terbaik' dan 'penyesuaian terbaik.'
  6. Pertukaran Hiasan - Kumpulkan kumpulan pemuda anda dan minta mereka membawa hiasan yang dibungkus ke pertukaran hiasan. Anda boleh menetapkan tema atau meminta pelajar mencari hiasan paling aneh atau paling ketat untuk dihadiahkan. Lakukan hiasan hiasan kuki atau aktiviti lain yang menyeronokkan seperti pertandingan 'nama yang menala' lagu Krismas menggunakan kazo untuk malam percutian yang menghiburkan bersama. Petua genius : Cuba ini 25 permainan Krismas untuk kanak-kanak untuk perayaan anda.
  7. Adakah Ada Yang Tahu ...? - Ini adalah permainan hebat untuk dimainkan setelah kumpulan anda saling mengenali antara satu sama lain (atau dengan kumpulan yang lebih kecil kurang dari sepuluh orang). Duduklah kumpulan pemuda anda dalam satu bulatan dan berikan setiap orang sehelai kertas. Mereka mesti secara diam-diam menyelesaikan ungkapan 'Adakah ada yang tahu ...?' Pasti sesuatu yang menggembirakan - tidak kontroversial atau peribadi / tidak sesuai. Masukkan ke dalam mangkuk di tengah bulatan. Orang yang pergi pertama mengambil petunjuk dan berkata, 'Adakah yang tahu ...' dan menyelesaikan frasa sambil cuba meneka siapa yang menulis petunjuk dalam satu hingga tiga tekaan. Permainan ini berterusan sehingga semua petunjuk telah digunakan.
Borang pendaftaran kajian alkitab gereja Borang pendaftaran Alkitab sukarelawan gereja Paskah

Untuk Menggalakkan Bekerjasama

  1. Kekacauan Tanah Liat - Dapatkan tanah liat atau adunan yang mencukupi untuk diusahakan oleh kumpulan empat orang. Duduklah pelajar anda dalam bulatan dan beri setiap orang keempat sebilangan besar adunan. Apabila anda mengatakan pergi, beri mereka objek untuk dibuat, tetapi apabila anda mengatakan 'kiri', mereka harus menyebarkannya ke kiri dan orang seterusnya mengerjakan penciptaan itu selama beberapa saat. Terus beralih orang dari kiri ke kanan atau kiri beberapa kali. Lihat apa yang dibuat selepas beberapa suis. Ubahnya dan lain kali, dan setelah beberapa pertukaran, beritahu orang seterusnya untuk memusnahkan ciptaan dan membuat sesuatu yang baru. Ini adalah permulaan perbualan yang hebat untuk bagaimana perasaan Tuhan ketika kita berusaha menjadikan diri kita menjadi sesuatu yang bukan atau menjadi sesuatu yang tidak kita ciptakan.
  2. Pemburu Scavenger Foto - Daripada memberi tahu kumpulan apa yang harus dicari, tantang mereka untuk menjadi kreatif dan beri mereka 30 minit untuk mengambil gambar yang paling sesuai mewakili permintaan atau cabaran yang diberikan. Senarai tersebut boleh merangkumi judul lagu, judul filem, 'item yang kelihatan seperti' (haiwan peliharaan pemuda, makanan kegemaran ketua kumpulan kecil, kereta impian pendeta belia, dll.), Atau tempat terbaik di gereja untuk bersembunyi semasa Sekolah Minggu.
  3. Cabaran Permaidani Ajaib - Minta sukarelawan dewasa untuk membawa tuala lama atau menyediakan kepingan kertas daging yang besar. Mulakan permainan dengan memberitahu pasukan mereka berada di permaidani ajaib, 20,000 kaki di udara - tetapi permaidani terbalik! Rakan sepasukan mesti bekerjasama untuk membalik karpet mereka tanpa ada yang jatuh ke bawah. Pasukan yang mendapat permaidani terbalik terlebih dahulu tanpa kehilangan sesiapa yang menang!
  4. Gambar Rakan Kongsi - Setiap pelajar ditugaskan sebagai pasangan dan duduk bersantai. Seorang ahli diberi gambar, objek atau pemandangan yang ditulis pada kad 3x5. Mereka mesti menerangkan kandungan kad itu kepada pasangan mereka tanpa menggunakan bahagian perkataan atau petunjuk lain yang anda tulis pada kad (seperti Taboo). Anda boleh memberikan gambar yang sama kepada semua kumpulan atau menggabungkannya. Tetapkan pemasa dan setelah waktunya habis, kongsi gambar. Anda juga boleh mengubahnya dengan duduk dalam bulatan dan meminta orang memutar gambar pada pertengahan gambar jadi ini adalah usaha kumpulan.
  1. Perlumbaan Caterpillar - Bentuk pasukan yang sama rata dengan tiga hingga tujuh pemain, dan minta pasukan berbaris di belakang garisan permulaan dalam satu fail, dengan tangan di bahu satu sama lain. Pasukan mesti berlumba ke peringkat akhir dengan melakukan perkara berikut: orang pertama yang berada di barisan melompat satu hop ke depan dan setiap orang seterusnya melompat satu hop hingga sampai ke orang terakhir - yang menjerit nama pasukan. Apabila anggota pasukan yang lain mendengar nama pasukan teriakan, seluruh pasukan kemudian maju bersama-sama. Mintalah mereka untuk melompat dengan cepat satu sama lain untuk memastikan tangan melekat di bahu di hadapan mereka. Ulangi corak hop individu ini kemudian team hop untuk bergerak ke bawah kawasan permainan, gaya ulat, menuju ke garisan penamat.
  2. Malam Kuiz - Bagilah kumpulan anda ke dalam pasukan yang terdiri daripada empat atau lima orang untuk perjumpaan yang boleh anda buat setiap suku tahun. Tugaskan buku Alkitab (atau pilih bab dari satu) dan suruh pelajar belajar kerana mereka akan bersaing untuk mendapatkan harga diri dan hadiah dalam pertandingan gaya kuiz. Anda boleh membeli bel jika anda ingin menjadi interaktif atau meneliti aplikasi yang membolehkan pelajar menjawab melalui telefon pintar. Petua genius: Gunakan senarai soalan trivia Alkitab ini untuk memulakan.
  3. Muzium - Pilih satu orang dari kumpulan anda untuk menjadi penjaga malam muzium. Orang ini akan berdiri menghadap dinding sementara kumpulan yang lain berada di seberang bilik, dengan tangan atau kaki menyentuh dinding. Tujuan permainan ini adalah agar muzium 'hidup' dan cuba menyelinap dan memberi tag kepada penjaga. Pada bila-bila masa, penjaga boleh berpusing dan semua orang mesti membeku. Sekiranya pengawal menangkap sesiapa yang bergerak, seluruh muzium kembali untuk memulakan. Anda juga boleh membahagikan kumpulan menjadi dua untuk melihat siapa yang dapat menjangkau penjaga malam terlebih dahulu atau membiarkannya menjadi cabaran individu. Sekiranya dilakukan sebagai kumpulan besar, ada baiknya membicarakan akibat berfikir secara berkumpulan atau dipengaruhi oleh orang lain.
  4. Buah ER - Bahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dan berikan pisang, papan pemotong dan pisau plastik kepada setiap kumpulan. Arahkan mereka untuk memotong pisang menjadi empat atau lima keping tetapi jangan beritahu peserta apa yang seterusnya. Kemudian berikan lebih banyak bekalan: pin, benang, pita, tusuk gigi, jarum plastik besar, dan lain-lain. Tujuannya adalah memasang semula pisang supaya kumpulan dapat mengambilnya dan menghadiahkannya kepada pelajar lain. Ini adalah permainan yang baik untuk menggambarkan bagaimana beberapa perkara sukar disatukan - kepercayaan putus, hubungan rapuh, dll.
  5. Amalan Pasukan Tiga Perkataan - Ambil kad indeks dan buat frasa tiga perkataan untuk pasukan bertindak (baca Alkitab, ambil perjumpaan pertama, berjalan di sekitar Jericho). Bahagikan kepada pasukan yang terdiri daripada empat pemain. Satu orang dalam pasukan adalah peneka dan anggota pasukan yang lain melaksanakan ungkapan itu, dengan had masa untuk meminta rakan sepasukan meneka petunjuk tiga perkataan. Jangan berikan petunjuk jika tidak dapat ditebak - pasukan lain boleh mencuri. Pasukan mendapat tiga mata untuk keseluruhan frasa (satu mata per perkataan) dan poin ganda jika mencuri dan betulkan ketiga-tiga perkataan sebelum masa habis (pencuri mendapat titik sifar jika anda tidak mendapat ketiga-tiganya dengan tepat). Mainkan hingga 30 mata atau sehingga petunjuk habis.
  6. Kehidupan Saya Dalam Tajuk - Untuk pertemuan yang tidak dapat dilupakan, minta kumpulan pemuda anda bertemu di perpustakaan tempatan. Beri mereka senarai soalan dan minta mereka mencari judul buku yang paling mencerminkan bagaimana mereka akan menjawab. Soalan boleh merangkumi: Bagaimana kehidupan saya sekarang? Bagaimana saya akan menggambarkan hubungan saya dengan adik-beradik saya? Seperti apa harapan masa depan saya? Berkumpul di bilik mesyuarat dan berkongsi jawapan.

Untuk Mendorong Melayan Orang Lain

  1. Perkhidmatan Pemburu Perkhidmatan - Lap kaunter, pilih sampah dari landskap, bersihkan tingkap. Buat senarai perkara yang boleh dilakukan oleh pelajar di atau berhampiran kampus gereja untuk menolong orang lain. Tangkap gambar dan lihat siapa yang benar-benar boleh melebihi melayani orang lain.
  2. Projek Cahaya Matahari - Apabila cuaca mulai panas, hubungi tetangga gereja dengan bunga kecil dan peringatan (tambah nama gereja dan waktu perkhidmatan anda). Lampirkan nota dengan ayat. Yesaya 26: 3 atau 40:31; Yohanes 14:11; 1 Petrus 5: 7 semuanya pendek. Ini meningkatkan ingatan tulisan suci semasa pelajar menulisnya beberapa kali. Perkara yang baik mengenai tanaman adalah bahawa ia tidak akan menarik makhluk atau merosakkan jika ia tidak segera ditemui.
  3. Berkhidmat pada Malam Pemimpin - Minta pelajar yang berminat untuk membentuk jawatankuasa perancangan untuk mengatur waktu petang (dengan ibu bapa untuk mengawasi). Anda boleh menggunakan anggaran anda untuk menyajikan makanan, meminta keluarga menyumbang untuk makan atau meminta keluarga memberikan hidangan tertentu. Berpakaian dengan baik digalakkan, dan para pelajar dapat membuat jemputan khas yang dihantar kepada para pemimpin. Pelajar dapat mengumpulkan gambar digital untuk dipamerkan, memberikan anugerah khas untuk setiap pemimpin dan memasukkan masa di mana beberapa pelajar dapat berkongsi tentang bagaimana pemimpin itu mempengaruhi kehidupannya.
  4. Ceriakan Malam Cahaya Anda - Kadang-kadang hanya mengucapkan 'terima kasih' kepada mereka yang terlepas pandang adalah cara terbaik untuk menyinari cahaya anda dalam dunia yang gelap. Rancangkan malam di mana pelajar menulis nota terima kasih kepada mereka yang mereka lihat melayani orang lain tetapi tidak sering mendapat 'terima kasih.' Beberapa idea: pekerja kantin di sekolah mereka, kakitangan penyelenggaraan gereja, pekerja pos, pustakawan atau juruwang di kedai tempatan. Mintalah mereka menyenaraikan satu atau dua sebab mengapa orang itu menjadi rahmat bagi mereka. Mintalah para pelajar dalam nota mereka untuk bersikap spesifik mengenai sesuatu yang mereka hargai tentang orang itu dan doakan orang itu sebelum dan selepas mereka berkongsi nota mereka.
  5. Buat Beg Berkat - Ketiadaan gelandangan di kalangan belia adalah masalah yang berlaku. Mintalah pelajar mengatur sumbangan dan mengumpulkan beg produk yang akan berguna untuk orang yang berumur mereka. Item yang perlu dipertimbangkan termasuk T-shirt, Chapstick / produk kebersihan, makanan ringan, stoking dan banyak lagi.
  6. Menyebarkannya - Sekali atau dua kali setahun, mintalah pelajar kumpulan remaja sukarela mengajar Sekolah Minggu untuk anak-anak yang lebih muda (dengan pengawasan orang dewasa). Mereka akan mendapat pelajaran berharga dalam kepemimpinan, dan anak-anak yang lebih muda akan memiliki teladan di gereja untuk dicari.
  7. Jangkauan Taman Permainan - Sekiranya ada taman berhampiran gereja anda, beli beberapa beg haiwan plastik (cukup besar sehingga tidak bahaya tersedak) atau botol gelembung tertutup, tidak beracun dan betulkan tanda yang bertuliskan, 'Anda Menemui Saya dan Sekarang Saya' Tuan / Puan! Kami ingin bertemu dengan anda pada hari Ahad depan di (nama gereja, alamat, waktu perjumpaan), 'dan minta pelajar menyembunyikannya di sekitar taman permainan.

Tidak kira sama ada anda sedang berkhidmat atau bermain, setiap permainan dan aktiviti yang anda rancangkan dapat menjadi peluang untuk menjalin hubungan - atau sekurang-kurangnya dapat ketawa bersama! Idea-idea ini akan membantu anda membina komuniti dan membuat kenangan bersama kumpulan belia anda.



Julie David berkahwin dengan pendeta pemujaan dan setelah 20 tahun melayani bersama tiga anak perempuannya, dia masih mengembangkan keseimbangan kulit tebal dan hati yang lembut. Dia memimpin sekumpulan kecil gadis sekolah menengah.


DesktopLinuxAtHome menjadikan penganjuran gereja menjadi mudah.


Artikel Yang Menarik