Utama Gereja 40 Perkara yang Harus Diserah untuk Dipinjamkan

40 Perkara yang Harus Diserah untuk Dipinjamkan

Semasa musim Prapaskah (dimulai dengan Ash Rabu dan berakhir pada hari Khamis sebelum Paskah), banyak orang berkomitmen untuk mengorbankan sesuatu sebagai peringatan pengorbanan yang dilakukan Kristus di kayu salib. Senarai ini merangkumi idea untuk memberi semangat kepada orang lain pada masa Prapaskah.

trivia kanak-kanak dengan jawapan

Beri Masa untuk Memberkati Orang Lain

  1. Pemberian Ingatan - Nota tulisan tangan sangat berguna bagi orang yang berada di hujung penerima dan pemberi. Luangkan masa pada hujung minggu atau setiap hari untuk mencatat nota tulisan tangan. Ia boleh menjadi ingatan orang yang senang dan senang atau surat penghargaan.
  2. Teks Galakan - Sekiranya surat siput bukan perkara anda, maka luangkan masa untuk menghantar SMS satu orang sehari dan terima kasih kerana memberkati hidup anda. Malah boleh menjadi kenalan lama yang tidak anda fikirkan selama bertahun-tahun, tetapi anda melihatnya di media sosial. Luangkan masa anda untuk mengirimi mereka teks ucapan terima kasih dan anda akan mendapati bahawa berkat itu berjalan dua arah.
  3. Kerja untuk Orang Lain - Sekiranya anda adalah ketua keluarga, cabar ahli keluarga untuk menanggung beban anggota keluarga yang lain. Susun ahli keluarga dengan Halaman DesktopLinuxAtHome dan buat slot untuk tugas. Contohnya termasuk mengumpulkan semua cucian untuk ibu pada hujung minggu, membuang sampah untuk ayah pada hari Selasa atau membersihkan bilik mainan untuk adik-adik pada malam minggu. Meminta mereka melakukan 'secara bertulis' sangat memotivasi.
  4. Sentimen Catatan Melekit - Tuliskan ucapan terima kasih setiap hari pada catatan lekat dan masukkan ke pintu bilik ahli keluarga atau skrin komputer rakan sekerja. Menjelang Paskah, mereka akan mendapat banyak penghargaan untuk mencari dorongan!
  5. Doa Kuasa - Memanfaatkan kuasa kebertanggungjawaban untuk memfokuskan waktu solat setiap hari semasa Prapaskah. Hantar a Halaman DesktopLinuxAtHome kepada ahli keluarga atau kumpulan kecil. Mintalah mereka untuk melakukan kenaikan selama 15 minit untuk berdoa bagi sebuah negara di dunia, organisasi misi, rakan bersama atau ahli keluarga yang memerlukan doa tambahan.
  6. Hari Menabung - Simpan nota 'Menyerah IOU' di telefon anda di mana anda menulis setiap kali anda tidak membeli sesuatu yang tambahan untuk diri sendiri. Mungkin ia adalah kopi dalam perjalanan ke tempat kerja, barang mesin layan diri yang anda dapatkan setiap hari di tempat kerja atau makanan yang biasa anda dapatkan di kedai. Setiap kali, tuliskan jumlah dolar item yang anda tinggalkan. Pada akhir Lent, jumlahkan wang dan berikan jumlah itu kepada gereja atau badan amal tempatan.
persekutuan gereja paskah doa pemujaan borang pendaftaran coklat Penyembahan salib pemujaan hari Minggu memuji gereja tanda pendaftaran biru
  1. Lewati Tempat Letak Kereta Primo - Selama hari-hari Prapaskah, lintasi tempat letak kenderaan yang sempurna apabila anda boleh (dan mampu secara fizikal) dan tinggalkannya untuk orang lain, terutama pada hujung minggu yang sibuk. Gunakan waktu berjalan kaki tambahan untuk berdoa bagi mereka yang kurang bernasib baik atau sakit.
  2. Cabaran Terima Kasih - Apabila ahli keluarga atau rakan sekerja melakukan sesuatu untuk meringankan beban anda, bersungguh-sungguh untuk mengatakan, 'terima kasih.' Hulurkan rasa terima kasih sebanyak mungkin dan saksikan penghargaan anda terhadap orang-orang di sekitar anda.
  3. Pembelajaran Lenten - Satu siri buku yang sangat baik yang disebut 'Pahlawan Kristian: Kemudian dan Sekarang' adalah alat yang hebat untuk belajar tentang pahlawan kepercayaan selama bertahun-tahun dan denominasi. Gunakan masa sebelum Paskah untuk membaca ini bersama-sama dengan keluarga atau meneroka pembelajaran Lenten anda dengan membaca biografi orang-orang yang beriman.
  4. Menghormati Penatua - Mintalah cadangan setiausaha gereja atau pendeta anda untuk anggota gereja tua yang mungkin terlalu sakit untuk menghadiri perkhidmatan atau akan menikmati lawatan yang menggembirakan. Ketepikan satu atau dua malam pada hujung minggu Lent dan bawa bunga dan makanan yang baru disusun.

Teknologi Had

  1. Pandangan Pertama Hari - Adakah meraih telefon anda sebagai dorongan pertama anda setiap pagi? Untuk Lent, cuba bangun dan meregangkan, mengambil segelas air atau memilih jurnal pemujaan atau rasa terima kasih yang menggembirakan sebagai penampilan pertama anda pada hari ini (Alkitab juga merupakan pandangan pertama yang hebat). Anda mungkin mendapati bahawa ini mendorong anda ke arah yang positif.
  2. Ikuti Rehat Fon Kepala - Daripada muncul di fon kepala di kelas atau di tempat kerja, berhenti 'menala', dan bersungguh-sungguh untuk 'menala masuk'. Mulakan perbualan dengan orang baru di sekitar anda.
  3. Puasa dari Binge Watching - Jika anda melihat televisyen merekatkan anda ke sofa berjam-jam pada satu masa, bersungguh-sungguh untuk memutuskan pesta semasa Prapaskah. Gunakan pemasa dapur atau penggera telefon untuk mengingatkan anda untuk bangun setelah episod dan berjalan-jalan, hubungi rakan atau melakukan pekerjaan yang telah Anda tangguhkan.
  4. Pertukaran Aplikasi - Sekiranya anda terobsesi dengan aplikasi media sosial, pertimbangkan untuk menghapusnya dan menambahkan aplikasi pemujaan dengan topik inspirasi dan refleksi harian di tempatnya. Sekiranya anda tidak membiarkan diri anda membuang aplikasinya, pindahkan ke lokasi yang tidak jelas di skrin utama anda dan komited untuk memeriksanya hanya sehari atau seminggu sekali.
  5. Meningkatkan Produktiviti - Semasa Lent, simpan telefon anda di dalam laci atau beg anda dan biarkan dalam mod kapal terbang untuk sebahagian hari anda. Anda akan melanggar kebiasaan memandangnya ketika tidak ada panggilan atau mesej masuk. Sebagai gantinya, pilihlah masa renungan yang tenang atau teruskan beban kerja anda.
  6. Keluar dari Negatif - Mungkin sudah waktunya untuk melepaskan diri dari negatif dan membalas pandangan orang. Fokus pada kata-kata yang keluar dari mulut dan bahasa badan anda. Cubalah hanya menyiarkan perkara di media sosial yang memberi inspirasi atau semangat untuk bulan ini, kurang memberi tumpuan kepada anda dan lebih banyak pada orang lain.
  7. Tiada Dasar Tatal - Daripada menatal tanpa henti melalui media sosial, gunakan polisi 'tanpa tatal' semasa Lent dengan menetapkan had masa. Ini membolehkan anda memeriksa mesej peribadi, tetapi kemudian mengakhiri sesi anda jika tidak ada mesej yang memerlukan perhatian anda. Sekiranya anda tidak dapat mematikan teknologi sepenuhnya, tiada tatal mungkin merupakan pilihan yang baik untuk dicuba.
  8. Kertas lwn Digital - Banyak orang meningkatkan kehadiran di gereja semasa Perayaan yang bagus, tetapi jika tulisan suci disebutkan, terlalu mudah untuk mengeluarkan telefon anda dan terganggu dengan memeriksa senarai barang runcit anda atau melihat skor permainan. Cabar diri anda untuk membawa Alkitab fizikal anda ke gereja dalam usaha untuk memusatkan perhatian hanya pada pesan-pesan musim ini.
  9. Berhubung dengan Tech - Daripada melarang TV sama sekali, setuju untuk terlibat dan berhenti menggunakan telefon atau teknologi lain semasa menonton filem atau TV. Mengadakan malam filem keluarga / rakan mingguan dan bersetuju untuk meluangkan masa untuk membincangkan apa yang sedang berlaku, menukar beberapa olok-olok mesra dan juga berhenti sebentar semasa filem untuk berehat makanan ringan atau untuk mengemukakan soalan.
  10. Buka Dasar Tab - Adakah anda memeriksa peti masuk e-mel atau saluran sosial anda secara obsesif? Pertimbangkan untuk membiarkan mesej e-mel anda terbuka di tab penyemak imbas semasa anda bekerja, sehingga anda dapat segera melihat pemberitahuan. INC.com mencadangkan bahawa jika anda membiarkan peti masuk e-mel dan media sosial anda terbuka semasa anda bekerja, anda mungkin menyedari bahawa anda tidak mendapat banyak mesej mendesak melalui saluran tersebut dan lebih jarang menyemaknya.

Tinggalkan Tabiat yang Membawa Anda Ke Bawah

  1. Snap Kritikan - Cubalah silap mata ini: pasangkan gelang getah di pergelangan tangan anda pada masa Prapaskah dan setiap kali anda mengkritik ahli keluarga, diri sendiri atau orang di tempat kerja yang paling mengganggu anda, berikan sekejap untuk mengingatkan diri anda bahawa anda menyerah kritikan untuk Lent. Tukar negatif untuk positif dan perhatikan perubahan pemikiran anda.
  2. Perdagangan Obsess untuk Berkat - Lakukan beberapa minit terakhir sebelum anda tidur dengan mengira keberkatan dan bersyukur. Berhenti terobsesi dengan senarai tugasan anda atau bimbang tentang perkara yang tidak dapat anda kendalikan.
  3. Takut pada Iman - Salin satu ayat sehari yang membahas iman dan bukannya ketakutan (seperti Ulangan 31: 8) dan letakkan pada kunci atau cincin pengikat dan bawa bersama anda ke mana sahaja. Ketika ketakutan atau ketakutan menyerang, pertanggungjawabkan diri anda untuk mengeluarkan cincin anda dan berdoa melalui satu ayat setiap hari untuk membantu anda melepaskan rasa takut dan memeluk iman.
  4. Mengorbankan Tunda - Sekiranya anda seorang yang sukar menggunakan butang tunda, cubalah diri anda untuk bangun pada kali pertama penggera berbunyi dan melepaskan butang tunda untuk Lent.
  5. Pecahkan Halangan - Adakah anda merasakan sudah waktunya untuk membuka diri kepada pengalaman baru dan / atau orang baru? Mungkin sudah tiba masanya untuk melepaskan pengasingan, mulai kecil dengan musim Prapaskah. Mencuba aktiviti baru, bergabung dengan kumpulan kecil, menjadi sukarelawan di gereja atau bergabung dengan kelab buku adalah beberapa idea untuk melepaskan kesunyian ketika Paskah semakin hampir.
  6. Fesyen Maju - Bergegas untuk memakai apa yang boleh membuat anda kecewa dan terlambat. Berkomitmen untuk merancang pakaian hari berikutnya pada malam sebelumnya (dan mengambil gambar supaya anda dapat mengingati gabungan kegemaran) untuk membebaskan pagi anda. Anda akan mempunyai lebih banyak masa untuk bernafas, berdoa dan bersiap untuk hari anda.
  7. Hari Rehat - Gunakan minggu-minggu ini untuk menambah hari rehat dan katakan pada diri sendiri, 'Saya tidak perlu bekerja, Tuhan sedang bekerja.' Mulailah dengan melakukan kerja dengan sengaja sehari sebelumnya atau menunggu sehingga lusa dan menghabiskan sepanjang hari berehat, melakukan aktiviti yang anda nikmati dan mempraktikkan kehadiran Tuhan.
  8. Sumpah Tidak Lagi - Sekiranya kemarahan atau kekecewaan menimbulkan yang terburuk dalam perbendaharaan kata anda, berikan untuk Lent. Cuba ganti letupan kemarahan yang meluap-luap semasa tumpahan dan kemalangan di rumah dengan nafas dalam-dalam dan ingatkan diri anda tentang cara penyayang yang dikendalikan oleh Tuhan.
  9. Bandingkan Tidak Lagi - Lepaskan diri dari perbandingan yang merosakkan dengan meningkatkan kesedaran tentang situasi yang memperbesar kecenderungan untuk membandingkan (bukan hanya dalam talian, tetapi juga dalam situasi sosial). Bersungguh-sungguh untuk musim Prapaskah untuk berubah menjadi kesyukuran (tuliskan walaupun), terimalah yang tidak sempurna dan beri tepukan di belakang untuk langkah-langkah yang anda ambil untuk berkembang.
  10. Pertukaran Pemikiran - Adakah situasi, orang, atau percakapan diri negatif yang terlalu kerap melintas di fikiran anda? Meminjamkan adalah masa yang tepat untuk menukar pemikiran negatif atau tidak berguna. Menggunakan doa yang mudah dihafal seperti doa Tuhan (dan mengucapkannya berulang-ulang hingga pemikiran itu berlalu) adalah cara mudah untuk berpaling dari kesedihan atau keadaan yang tidak menggalakkan dan meletakkan diri anda kembali pada masa sekarang dan terus maju.

Pertimbangkan Makanan

  1. Kopi untuk Air - Semasa Prapaskah, tukar kopi pagi anda dengan segelas air dan ucapkan doa untuk mereka di dunia yang mengalami kekurangan air atau akses terhad kepada air minum.
  2. Makanan ringan untuk Senyap - Sekiranya anda menikmati makanan ringan pada waktu petang atau sebelum tidur, gunakan Lent sebagai masa untuk melepaskan makanan ringan tersebut dan sebaliknya diamlah, berdoa bagi mereka yang lapar hari ini di komuniti anda. Sekiranya anda biasanya membeli barang mesin layan diri, gunakan wang yang telah anda simpan dan masukkan ke dalam persembahan di gereja pada hari Minggu Paskah.
  3. Alat perak untuk Sumpit - Berhenti menggunakan barang perak tradisional dan sebaliknya makan dengan sumpit atau tangan anda, seperti yang berlaku di banyak negara dunia ketiga. Gunakan waktu makan untuk berbincang dengan rakan dan keluarga mengenai Lent dan apa maksudnya untuk anda.
  4. Beli Dua, Beri Satu - Anda dapat mendorong kemurahan hati dengan idea ini dan membantu komuniti anda juga. Semasa anda membeli barangan runcit, beli dua dari semua barang yang tidak mudah rosak (atau lebih!) Dan sumbangkan barang kedua ke pantri makanan tempatan. Anda boleh melibatkan anak-anak dengan mengingatkan anda untuk mendapatkan dua dan menjadikannya urusan keluarga!
  5. Pecah Roti Bersama - Sekiranya anda cenderung makan tengah hari di meja anda, gunakan musim Lent untuk menjemput rakan sekerja atau rakan anda untuk makan sekali seminggu (atau lebih) bersama-sama. Bawa makan tengah hari dalam bungkusan dan duduk di luar dalam cuaca musim bunga (semoga) untuk menikmati makanan bersama. Sekiranya cuaca tidak berfungsi, berjumpalah di ruang bersama di pejabat anda.
  6. Parti Pantry - Jemput jiran ke kenduri Lenten menggunakan a Jemput DesktopLinuxAtHome dan minta masing-masing membawa makanan pembuka, lauk, hidangan utama atau pencuci mulut. Hasil tangkapan yang mereka perlukan untuk menggunakan bahan-bahan yang sudah ada di pantri mereka (sebisa mungkin) sebagai cara untuk mengakui berkat pemberian dan berbagi dengan orang lain.
  7. Cepat dari Makanan Segera - Jangan hanya menyerah makanan segera, komited untuk 'perlahan' makanan untuk Lent. Sekiranya anda jarang berhubung dengan rakan atau ahli keluarga semasa waktu makan, berikrarlah untuk hadir bersama seseorang semasa anda makan. Untuk keluarga, bungkus makan malam karung kertas untuk kereta dan nikmati 'tempat berkelah di tempat letak kereta.' Berbual antara satu sama lain dan bukannya berjalan melalui pemanduan untuk makan dengan cepat dalam perjalanan ke aktiviti.
  8. Minum dalam Keamanan - Walaupun alkohol secara sederhana dimaksudkan untuk kesenangan, ia dapat menjadi ketergantungan ketika kita mengandalkannya untuk membawa kita kedamaian. Pertimbangkan untuk berpuasa dari alkohol semasa Prapaskah dan minum air atau teh sebagai gantinya. Mintalah Tuhan untuk memberikan anda kedamaian yang nyata dan berkekalan yang hanya dapat datang dari hubungan dengan-Nya.
  9. Rancang Lebih Banyak, Kurang Pembaziran - Sekiranya anda mendapati diri anda membuang banyak makanan kerana anda terlalu banyak membeli atau kurang dirancang (atau kedua-duanya), gunakan waktu ini untuk merancang makanan yang seimbang. Bersungguh-sungguh untuk mengkonsumsi buah-buahan dan sayur-sayuran dengan segera, membuat kumpulan yang lebih kecil sehingga ada lebih sedikit sisa (atau membuat barang-barang yang dapat dibekukan kemudian).
  10. Kurangkan Saiz gula-gula - Kita sering mendengar orang-orang menyerahkan coklat sepenuhnya untuk Lent, tetapi bagi sebilangan orang yang merasa melampau. Bagaimana dengan mengecilkan dan mengeluarkan beberapa kepingan coklat atau sedikit coklat setiap hari? Mungkin perlambangan pengorbanan akan terasa lebih berkekalan ketika anda membuat tabiat positif gula secara sederhana dan mungkin mempertimbangkan untuk melanjutkannya melebihi musim.

Pengorbanan semasa Prapaskah adalah tentang bersungguh-sungguh dan tetap komited. Gunakan idea-idea ini untuk mendekati musim dengan cara yang baru, menguatkan semula hubungan anda dengan Tuhan, dan mengalami perubahan yang berpanjangan yang memberi kesan positif kepada anda - dan orang lain - semasa Lent, dan seterusnya.



Julie David berkahwin dengan pendeta pemujaan dan setelah 20 tahun melayani bersama tiga anak perempuannya, dia masih mengembangkan keseimbangan kulit tebal dan hati yang lembut. Dia kini memimpin sekumpulan kecil pelajar perempuan sekolah menengah.

permainan chanukah untuk orang dewasa

DesktopLinuxAtHome menjadikan penganjuran gereja menjadi mudah.


Artikel Yang Menarik