Utama Gereja 60 Topik, Tema dan Petua Pengajian Alkitab Kumpulan Kecil

60 Topik, Tema dan Petua Pengajian Alkitab Kumpulan Kecil

topik kajian alkitab berkumpulanSekelompok kecil gereja dapat bersatu dan mengubah sekelompok orang, yang mencerminkan dorongan Rasul Paulus untuk 'menggerakkan satu sama lain untuk mengasihi dan melakukan pekerjaan yang baik, tidak mengabaikan untuk bertemu bersama' (Ibrani 10: 24-25). Sekiranya anda memerlukan sedikit inspirasi ketua kumpulan, jangan cari senarai ini.

Kumpulan Kecil Remaja

Tema (ini boleh dilakukan selama beberapa minggu atau satu semester):

  1. Kesepaduan - Ini adalah perkataan yang sering dilemparkan, tetapi apa maksud integriti? Gali Amsal 11: 3 (kebalikan dari integriti adalah kepalsuan), Amsal 12:22 (peranan kejujuran) dan Ibrani 13:18 (mempunyai hati nurani yang jelas) dengan kumpulan kecil anda. Bincangkan bagaimana integriti di sekolah, di rumah, melalui aktiviti dan hubungan dengan orang lain.
  2. Peperangan Kerohanian - Tema untuk belajar ini tidak perlu menanamkan rasa takut, tetapi dapat mengajar para remaja untuk mengalahkan ayah bohong (Yohanes 8:44) dengan mengingatkan mereka bahawa mereka memiliki kekuatan Roh Kudus yang tinggal di dalamnya (Roma 8:11 ). Ini - bersama dengan mempelajari senjata yang ada untuk memanfaatkan musuh (Efesus 6: 10-18) - akan memperkuat kumpulan kecil remaja anda untuk melawan godaan dan kubu rohani.
  3. Identiti dalam Kristus - Identiti kita sebagai ciptaan baru tidak bermaksud kita memerlukan stiker tatu atau bumper khas! Ini bermaksud perkara-perkara yang lebih baik seperti anugerah yang tidak patut, kebebasan dari penghukuman dan rumah dengan Kristus di surga sebagai sebahagian daripada keluarga Tuhan.
  4. Perumpamaan - Tidak pernah terlambat untuk membersihkan pelajaran grafik flanel lama yang menggambarkan perumpamaan yang Yesus ajarkan dan melihatnya lagi dalam kumpulan kecil remaja. Pelajaran boleh merangkumi: apa itu perumpamaan dan mengapa Yesus menggunakannya, dan membongkar beberapa seperti perumpamaan penabur dan benih dalam Lukas 8 dan 10 pengiring pengantin dalam Matius 25.
  5. Hubungan - Ini adalah tema yang bagus untuk serangkaian perbincangan kumpulan kecil yang boleh merangkumi bukan hanya berpacaran, tetapi melabur dalam persahabatan yang sihat dan selamat dan bergaul dengan ibu bapa dan adik-beradik.

Topik (ini boleh dilakukan dalam satu minggu, tidak bergantung kepada topik lain):



  1. Mengenali Godaan - Anda tidak dapat mengatasi godaan jika anda tidak tahu apa itu! Cara yang bagus untuk mempelajari godaan adalah dengan membagi ujian iman (yang berasal dari Tuhan) dari godaan (yang bukan dari Tuhan), bersama dengan mengetahui kapan godaan berubah menjadi dosa (Yakobus 1: 13-15) dan bahawa Tuhan memberi kita kekuatan untuk menahan godaan (1 Korintus 10:13).
  2. Wang dan Tuhan - Sebilangan besar remaja belum lagi berkaitan dengan konsep anggaran, tetapi mereka suka memiliki barang! Apa yang Tuhan katakan tentang wang (adakah dia mengatakan tidak akan mempunyai barang yang baik?) Dan bagaimana kita menanganinya ketika kita memilikinya? Ayat yang hebat untuk topik ini adalah Amsal 19:17 dan 2 Korintus 9: 6.
  3. Pelaku Firman - Yakobus 1: 22-23 mempunyai aplikasi yang bagus untuk remaja moden untuk tidak hanya menjadi pendengar perkataan tetapi juga pelaku. Mereka semua berkaitan dengan melihat di cermin (atau di profil media sosial mereka), tetapi apa yang dimaksudkan oleh James ketika dia mengatakan kita kemudian lupa seperti apa kita? Topik yang bagus untuk perbincangan.
  4. Apa Artinya Mengikuti Kristus? Sekiranya anda melihat murid-murid Yesus, kehidupan mereka tidak selalu merupakan jalan yang mudah untuk pemahaman yang jelas - kadang-kadang soalan dan keraguan juga muncul! Tempat yang baik untuk memulakan adalah kajian mengenai Roma 12, yang merupakan panduan praktikal untuk hidup seperti murid Kristus.
  5. Kuasa Lidah Anda - Lidah dalam Alkitab dibandingkan dengan pisau cukur yang diasah (Mazmur 52: 2-9) dan tidak mudah dikendalikan (Yakobus 3: 6-8). Itu dapat mencurahkan berkat dan kutukan, dan mengendalikannya adalah tanda kematangan rohani (Amsal 12:18). Bincangkan dengan remaja anda bagaimana kekuatan kata-kata tidak hanya mencakup apa yang diucapkan, tetapi juga teks, Snapchat dan dikongsi di media sosial.

Kumpulan Kecil Lelaki

Tema

  1. Alat Kuasa - Gunakan tema ini untuk menunjukkan bahawa di sabuk alat iman, sangat penting untuk memiliki alat doa (1 Yohanes 5:14), input harian dari Tuhan (Matius 6:11) dan pertanggungjawaban (1 Yohanes 4: 4-5 ) untuk hidup menang atas dosa.
  2. Menjadi Kapal Rekonsiliasi - Sangat mudah untuk meletakkan pengampunan dan pendamaian sebagai pendorong, tetapi ketika Kristus berusaha untuk mendamaikan kita dengan Tuhan, kita juga harus menghadapi tantangan untuk menjadi orang yang damai dan berdamai dalam keluarga dan dunia kita. Bongkar 2 Korintus 5: 19-21 sebagai kumpulan kecil untuk mengetahui bagaimana berdamai dengan Tuhan dan menjadi duta damai.
  3. Mentoring Jantan - Lelaki muda memerlukan pengaruh yang bijak. Luangkan beberapa sesi untuk membincangkan pengaruh Tuhan, menjadi saksi kasih Tuhan yang konsisten dan memberi bimbingan kepada orang lain dalam gaya hidup yang saleh. Walaupun anda tidak mempunyai anak lelaki, pertimbangkan untuk membimbing seorang lelaki yang lebih muda melalui pekerjaan, bimbingan atau di kejiranan anda.
  4. Pemimpin Alkitab yang Hebat - Dengan melihat kehidupan Debora yang kuat, Daniel yang taat, Ester yang berani dan Petrus yang dipulihkan, sekumpulan kecil lelaki dapat dengan mudah mengumpulkan banyak pelajaran yang terdapat dalam para pemimpin Alkitab ini.
  5. Hadiah Rohani - Setelah mempelajari pemimpin Alkitab, anda dapat dengan mudah beralih ke bagaimana Tuhan memanggil orang-orang dalam kajian anda untuk menggunakan karunia rohani mereka. Luangkan waktu selama beberapa minggu untuk mempelajari 1 Korintus 12 dan Roma 8, untuk mengetahui perbezaan antara karunia rohani dan karunia. Galakkan orang-orang dalam kumpulan anda untuk meminta Tuhan untuk mengungkapkan apa yang telah Dia berikan kepada mereka - bersama dengan meminta dia hadiah baru (1 Korintus 14: 1). Bantu mereka menavigasi bagaimana menggunakan hadiah itu untuk kemuliaan Tuhan. (Sekiranya anda mempunyai seseorang dengan hadiah mengajar, anda mungkin mencabarnya untuk memimpin atau mengajar pelajaran untuk kumpulan kecil anda.)
Borang pendaftaran Alkitab pendaftaran kumpulan kecil Borang pendaftaran Alkitab sukarelawan gereja Paskah

Topik



  1. Melawan Pengasingan - Memiliki lelaki lain dalam hidup anda memberi nilai tambah (Amsal 27:17) dan dorongan (1 Samuel 23:16), ditambah dengan cinta sukar yang sangat diperlukan (Amsal 27: 5-6). Luangkan masa kumpulan kecil untuk saling mencabar untuk mencari jalan untuk memulakan hubungan dan / atau mempererat persahabatan yang baru bermula.
  2. Kewangan - Mudah bagi mana-mana lelaki (atau wanita) untuk membiarkan wang menjadi lebih besar daripada Tuhan. Gunakan waktu kumpulan kecil anda untuk meletakkan kembali wang dengan menggantikan Lukas 12:15, Roma 13: 8 dan Ibrani 13: 5.
  3. Dude Do-Overs - Efesus 2: 4-6 menjelaskan di mana kita sesuai dengan Kristus, tetapi banyak lelaki merasa tersekat 'mati dalam pelanggaran.' Sebagai satu kumpulan, terokai topik menerima pengampunan Tuhan, memaafkan diri sendiri dan terus maju ke ciptaan baru yang anda ada dalam Kristus (2 Korintus 5:17).
  4. Bapa Alkitab / Terkemuka - Matius 20: 26-27 mengingatkan kita bahawa kedudukan sebagai ayah memerlukan kerendahan hati yang tinggi (atau apa pun kedudukan wewenang bagi mereka yang tidak mempunyai anak). Kajian Filipi 2: 5-8 menempatkan kumpulan kecil anda untuk mengetahui kebenaran kepemimpinan hamba.
  5. Menemui Kehendak Tuhan - Amsal 2: 5 mengatakan bahawa kunci pengetahuan adalah takut kepada Tuhan. Ketika kita mengenal Tuhan, kita mempunyai pemahaman yang lebih jelas tentang kekaguman-Nya, dan memiliki pemahaman yang lebih mendalam mengenai kehendak-Nya untuk kita. Membaca Peribahasa 2 - sambil menyoroti cara anda diperintahkan untuk mencari Tuhan dan kebenarannya - akan membantu kumpulan kecil anda berkembang dalam konsep ini bersama-sama.

Kumpulan Kecil Wanita

Tema

  1. Kebebasan dalam Kristus - Bagaimana jika anda tinggal di negara yang memiliki kebebasan terbatas yang tidak anda manfaatkan? Sering kali ini menggambarkan bagaimana orang Kristian hidup di kerajaan Tuhan - gagal merangkul bahawa mereka bebas dari kematian, kecaman (dari Tuhan, diri dan dunia), ikatan dosa dan banyak lagi.
  2. Memupuk Ketekunan - Ibrani 12 memberitahu kita untuk berlari dengan tekun, tetapi itu tidak berarti hanya menarik seluar dalam gadis besar kita dan melakukannya sendirian! Ini bermaksud memusatkan perhatian kita kepada Kristus, mencari kegembiraan yang ada di hadapan kita dan menanggung kesukaran dengan Yesus sebagai teladan kita. Tema ini boleh dibahagikan kepada topik seperti kerja, keluarga, kesihatan dan ketekunan rohani.
  3. Kewanitaan Alkitab - Tidak perlu ada kekeliruan dalam hal peranan gender. Alkitab memberikan panduan (tetapi juga kebebasan besar) untuk kehidupan kita sebagai wanita. Walaupun Alkitab tidak mengetahui secara spesifik tentang siapa yang harus membuang sampah, ada petunjuk yang bagus bagi mereka yang sudah berkahwin (Efesus 5: 22-24) dan bujang (1 Korintus 7:34) dan bagaimana menjalani kehidupan yang saleh.
  4. Perintah Marching - 1 Tesalonika 5 memberi kita banyak arahan dan panduan berguna untuk bagaimana kita hidup 'sebagai anak-anak cahaya dan anak-anak pada masa ini.' Ayat-ayat ini bagus untuk mencari kebenaran untuk kehidupan harian.
  5. Hati yang tidak puas hati - Kami benci melihat kanak-kanak yang tidak berpuas hati, tetapi bagaimana dengan kami orang dewasa? Seberapa puaskah kita dengan pemberian dan berkat dan bahkan ketika kita tidak mendapat apa yang kita inginkan? Anda dapat menghabiskan beberapa sesi untuk mewujudkan rasa tidak puas hati dan melihat bagaimana Tuhan menghendaki kita hidup seperti yang dicontohkan dalam Filipi 4: 11-13.

Topik

  1. Jurnal Bible - Anda tidak perlu mempunyai pena mewah atau menjadi seniman untuk memulakan jurnal yang akan anda gemari. Dengan menulis petikan / tulisan suci kegemaran, pemujaan atau doa yang bermakna (dan jawapan kepada doa), sekumpulan kecil dalam jurnal pasti mencetuskan kreativiti.
  2. Mendapat Kembali ke Rahmat - Kita sering berkhotbah kepada diri sendiri sepanjang hari, tetapi apakah itu kata-kata harapan atau kecaman? Seberapa mudah untuk kita berehat? Kaji semula idea rahmat (baik dari Tuhan dan diri kita sendiri), kunjungi ayat-ayat tentang rahmat (Yohanes 1:17, Roma 5:17), dan dapatkan pemikiran yang mencuri rahmat dari hidup anda dan membuat anda tidak mencurahkannya kepada orang lain .
  3. Mengira Itu Semua Kegembiraan - Kita mungkin tergoda untuk mengalihkan pandangan kita pada Pollyannas yang terlalu optimis dalam hidup kita jika kita mendengar sekali lagi untuk menganggapnya gembira ketika kita mengalami percubaan! Tetapi apa sebenarnya di sebalik semua itu? Adakah James 2: 2-4 hanya gurauan atau boleh menjadi kenyataan? Ayat-ayat lain seperti Roma 5: 3-4 menyokong bahawa terdapat kegembiraan yang dapat dijumpai dalam perjuangan.
  4. Hidup Sengaja - Dalam kegilaan hidup, diam, mendengar dan mengalami kehadiran Tuhan dapat dilihat seperti aspirasi yang tidak dapat dicapai. Sebagai kumpulan kecil, terokai bagaimana untuk menjadi lebih bersungguh-sungguh mengenai hari anda dengan mempelajari Matius 11: 28-30, memasukkan hari Sabat kembali ke minggu anda dan mengembalikan konsep rehat kembali ke dalam hidup anda.
  5. Menjaga Ringkasnya - 1 Tesalonika 5: 16-18 adalah tiga ayat yang penuh kekuatan yang diakhiri dengan '... kerana ini adalah kehendak Tuhan untuk kamu dalam Kristus Yesus.' Sekiranya anda mencari cara untuk mengetahui kehendak Tuhan, ketiga arahan mudah ini merupakan cabaran besar untuk kajian kumpulan kecil.

Kumpulan Kecil Pasangan

Tema



  1. Berjaya dalam Perkahwinan - Tema ini dapat merangkumi beberapa minggu pelajaran dengan topik seperti komitmen seumur hidup (Kejadian 2:24), komunikasi yang sihat (Yakobus 1:19) dan pengorbanan (Efesus 5: 22-33)
  2. Berbual antara satu sama lain - Tidak ada yang akan melakukan ini dengan sempurna, tetapi menjadikannya tujuan untuk saling menghormati dengan memproses cara terbaik untuk bertindak balas ketika anda merasa sakit hati dan mengutamakan komunikasi yang penuh kasih sayang (Amsal 15: 1).
  3. Kewangan, Keluarga, Rakan - 'Three Fs' dapat didekati dengan sangat gembira, tetapi mereka juga dapat menyebabkan perselisihan perkahwinan jika keadaan menjadi sulit. Minta pasangan mengerjakan barang-barang keras yang mungkin telah dikuburkan di dalamnya, dan gunakan Song of Solomon 2:15 sebagai doa - jangan biarkan 'rubah kecil' (atau 'si kecil') mencuri kegembiraan dan merosakkan keindahan yang Tuhan memberi melalui perkahwinan.
  4. Menjadi Sahabat Terbaik - Tema ini adalah alasan yang baik untuk keluar dan mengadakan lawatan lapangan 'tarikh berkumpulan'. Bincangkan cara memupuk dan bersungguh-sungguh mengenai tarikh, keakraban dan minat bersama.
  5. Keluarga Asal - Gunakan Kejadian 2: 20-25 sebagai titik tolak untuk membincangkan bagaimana keluarga asal dapat menyokong dan merobohkan ikatan perkahwinan dan bagaimana membuat batas baik dengan keluarga besar ke depan.

Topik

  1. Berada dalam Pasukan yang Sama - Topik ini membolehkan pasangan mengenal pasti cara praktikal mereka dapat meningkatkan dan melayani pasangan mereka kerana pasukan yang kuat memerlukan kerendahan hati dari kedua-dua anggota. Pelajari Filipi 2, melihat teladan Yesus sebagai kerendahan hati yang tertinggi, dengan yakin bahawa pemikiran ini 'adalah milik anda dalam Kristus Yesus.'
  2. Membolehkan Ruang untuk Rahmat dan Pertumbuhan - Ketika Anda semakin jauh dari 'fasa bulan madu' dan semakin mendalam dengan keselesaan dan keakraban dengan pasangan anda, dosa dapat menjalar. Syaitan membenci keluarga dan kesatuan, jadi tentu saja dia menyerangnya dengan sedikit gangguan dan agresif pasif! Gali Efesus 4: 17-32, ajar pasangan untuk mengenali identiti Yesus yang baru dan suci dan 'jangan beri peluang kepada iblis.'
  3. Peranan dan Matlamat dalam Perkahwinan - Komunikasi yang jelas mengenai harapan (yang tidak selalu realistik) adalah tempat permulaan yang baik untuk membincangkan beban kerja di rumah dan membuat matlamat untuk masa depan - kewangan, kerjaya atau mengembangkan keluarga anda. Dalam Efesus 5: 22-33, kita melihat arahan Tuhan untuk saling mengasihi dan melayani dalam perkahwinan.
  4. Mengatasi Perubahan dan Krisis - Amsal 3: 5-6, antara ayat-ayat lain di mana Tuhan memberi kita petunjuk untuk masa-masa risau dan stres, adalah petunjuk yang baik untuk bagaimana menghadapi krisis dalam perkahwinan.
  5. Menggunakan Hadiah Anda untuk Melayan Orang Lain - Salah satu cara terbaik untuk mendorong pasangan anda adalah dengan mengenal pasti dan mengesahkan pemberiannya, dan kemudian membantunya menggunakan hadiah tersebut! Luangkan masa untuk menamakan hadiah khusus untuk pasangan anda, dan kemudian gariskan rancangan permainan untuk keluarga anda untuk bersama-sama menyayangi orang lain dan membagikan Yesus melalui hadiah tersebut.

Kumpulan Kecil Keibubapaan

Tema

minit 2 menangkannya
  1. Rumah yang merupakan tempat perlindungan - Bersihkan orang gila dari rumah anda dan berikannya nilai kekal. Dengan menggunakan Mazmur 46: 1-4, pelajari dan bincangkan bagaimana menumbuhkan rasa perlindungan, kekuatan, keselamatan dan kegembiraan di rumah keluarga anda.
  2. Memupuk Hubungan Sihat - Mengajar anak-anak dengan cara yang harus mereka jalani juga termasuk berhubungan dengan orang lain, menangani konflik yang sihat (1 Petrus 3: 8-12), menggunakan kata-kata dengan bijak (Efesus 4:29) dan memilih teman dengan bijak (1 Korintus 15:33).
  3. Menggalakkan Hidup Beriman - Walaupun banyak ibu bapa Kristian ingin 'mengecewakan' ketika anak-anak mereka membuat pengakuan iman, tema belajar yang hebat adalah bagaimana mendorong pelbagai aspek iman (doa, pelajaran Alkitab, melayani, dll.) Dan apa yang harus dicari dalam kehidupan anak anda yang menunjukkan buah hubungan dengan Tuhan.
  4. Alkitab 101 - Ulangan 6: 4-9 mendorong kita untuk menggunakan Alkitab sepanjang hari, tetapi sebahagian daripada kita mungkin merasa seperti pemula di departemen itu. Cari cara yang menyeronokkan sebagai kumpulan kecil untuk membuat tinjauan Alkitab, memahami kisah dan temanya dengan lebih baik dan membantu membuat senarai 'rujukan cepat' permata keibubapaan dari Alkitab untuk dikongsi oleh semua orang.
  5. Mengendalikan Kemarahan Ibu Bapa - Cari jalan damai untuk mengatasi kemarahan (ini tidak bermaksud anda tidak akan marah lagi, lebih terkawal sendiri). Galakkan kumpulan anda untuk terlebih dahulu memeriksa hati dan harapan mereka yang mementingkan diri sendiri, seperti yang ditunjukkan oleh James 4: 1-2. Dari sana, kumpulan anda dapat membincangkan peraturan dan akibat keluarga yang sihat untuk membantu semua orang agar tidak memuncak!

Topik

  1. Mengharamkan Kata 'H' - Tuhan membenci dosa. Itu nampaknya standard biasa, tetapi perlu diteliti bagaimana kebencian masuk ke rumah anda secara halus (terutama merujuk kepada orang lain, tingkah laku yang tidak berdosa, komen mengenai politik, dll.). Sebagai kumpulan kecil, fikirkan cara untuk memperagakan Amsal 10:12 di rumah anda.
  2. Gambar Keibubapaan Besar - Kumpulan kecil adalah masa yang tepat untuk melambatkan dan melihat beberapa tujuan besar pengasuhan - apakah ciri-ciri (baik watak dan jiwa) yang penting untuk anda bina dengan anak anda? Tentukan sekarang apa itu 'jurusan' dan apa 'anak bawah umur' dan pastikan anda mengambil jurusan untuk memastikan ibu bapa anda sentiasa fokus.
  3. Bersesuaian dengan Disiplin - Cabaran yang lebih besar daripada membuat peraturan adalah menegakkannya dengan konsisten seperti yang digambarkan dalam Amsal 13:24. Luangkan masa sebagai kumpulan kecil untuk membincangkan kejayaan dan kegagalan dengan konsisten. Cabar setiap keluarga untuk mencari satu 'tingkah laku sasaran' yang mereka akan lebih konsisten, dan doakan kemenangan!
  4. Mengendalikan Kekecewaan Bersama - Minta kumpulan anda meneroka kehidupan Naomi (Rut 1:20) dan Daud (1 Samuel 30: 3-6) - kehidupan juga tidak berjalan seperti yang diharapkan oleh banyak orang dalam Alkitab. Kuncinya adalah membiarkan ruang bersedih dan ruang bertambah setelah kecewa. Kumpulan kecil adalah tempat yang selamat untuk mengatasi kekecewaan ibu bapa sendiri sehingga mereka dapat melaluinya dengan lebih baik bersama anak-anak mereka.
  5. Membesarkan Anak Yang Bertanggungjawab - Turunkan tren hak dan kembalikan kesyukuran dan tanggungjawab dengan membincangkan cara menolong anak-anak anda menghargai dan menjaga harta benda yang Tuhan berikan kepada mereka dan harta benda orang lain. Kaji cara-cara yang dapat Anda peragakan sebagai hak dan rasa tidak berterima kasih kepada anak-anak anda, dan renungkanlah kebenaran 1 Timotius 6: 17-19.
Belajar Bible Church atau makanan ringan kumpulan kecil Borang pendaftaran kajian alkitab gereja

Petua untuk Memimpin Kumpulan Kecil

  1. Hari, Masa dan Ruang - Bersikap realistik mengenai masa kumpulan anda kerana sebaik sahaja anda memulakan, anda ingin tetap konsisten. Sama ada sebulan sekali atau setiap minggu, berkomunikasi dengan kumpulan anda dengan jelas dan konsisten dengan peringatan e-mel atau teks. Petua genius: Sekiranya anda meminta ahli untuk menjadi tuan rumah di rumah mereka, mendaftar dapat menolong semua orang menyelaraskan malam yang sesuai untuk mereka.
  2. Kemudahan Memilih - Penjagaan kanak-kanak adalah satu kemudahan yang mungkin perlu diatur untuk kumpulan kecil dewasa anda (pertimbangkan untuk menggaji remaja salah seorang ahli kumpulan jika anda tahu mereka bertanggungjawab dan berkemampuan). Juga pertimbangkan untuk menawarkan makanan (sekurang-kurangnya untuk permulaan - makanan membuat semua orang merasa lebih selesa!) Dan minuman. Kopi dan kumpulan kecil nampaknya sangat sesuai untuk kebanyakan orang dewasa!
  3. Buat Ruang Selamat - Sebelum kumpulan bermula, berjumpa dengan rakan atau mentor yang dipercayai dan tanyakan beberapa soalan sukar mengenai gaya kepimpinan anda. Sekiranya anda kritikal atau cenderung menyindir, sudah tiba masanya untuk melakukannya sebelum kumpulan anda bermula. Membuat ruang yang selamat dalam kumpulan kecil bermula dengan pemimpin yang tahu bagaimana mengatasi konflik dengan cara yang penuh kasih sayang, dan mengharapkan anggota kumpulan yang lain juga melakukannya. Petua genius : Gunakan ini 10 kualiti terbaik pemimpin kajian Alkitab yang baik .
  4. Luangkan Masa untuk Hidup, tetapi Tumpukan pada Pembelajaran - Banyak kumpulan kecil terganggu oleh ceramah kecil, dan walaupun senang mendengar kehidupan satu sama lain, lebih penting membiarkan pelajaran menjadi keutamaan. Akan sukar bagi anggota untuk terus bermotivasi jika selalu hanya masa sosial ketika mereka telah bersedia untuk belajar.
  5. Berdoa, Bersedia dan Berkongsi - Jangan hanya berpegang pada bahan, jangan ragu untuk membawa bahan bakti atau alat bantu tambahan yang akan meningkatkan pengalaman belajar. Tunjukkan bahawa anda komited untuk pertumbuhan peribadi anda sendiri (tidak hanya menjawab semua soalan dan mencentang kotak), dan kumpulan anda akan mendapat inspirasi untuk melakukan perkara yang sama.
  6. Tanggungjawab Perwakilan - Jangan takut untuk meminta satu orang untuk menghadiri, orang lain untuk memberi salam kepada orang lain, orang lain untuk mengumpulkan permintaan doa, dll. Memberi pekerjaan kepada orang-orang membuat mereka merasa dihargai dan membuat mereka kembali! Mentor pemimpin perantis sekiranya anda hilang. Tambahan, mereka akan dilengkapi untuk memulakan kumpulan mereka sendiri!
  7. Selamat Datang Pelawat - Sekiranya kumpulan terlalu tertutup, pendatang baru akan menjadi pencerobohan yang tidak diingini, yang tidak pernah baik untuk persekitaran kumpulan kecil. Jaga keseimbangan itu dengan memberi galakan kepada pengunjung secara kerap dan termasuk mereka dalam perbincangan.
  8. Tambah dalam Keseronokan - Pertimbangkan untuk membuat kumpulan Facebook peribadi untuk dorongan dan permintaan doa, mengadakan acara sosial 'hanya untuk bersenang-senang' setiap suku tahun di taman atau restoran, dan jangan takut mencampurinya dengan membuka dengan pemecah ais yang menyeronokkan! Petua genius: Cuba salah satu daripada ini kumpulan dan aktiviti pemecah ais kumpulan kecil .
  9. Jadikan Solat sebagai Keutamaan - Sekiranya anda dilaburkan dalam kumpulan ini, maka kekuatan terbesar yang anda miliki adalah kuasa Tuhan. Dia adalah penentu, dia adalah penyembuh, dia adalah penukar. Mintalah dia bergerak dalam semua cara ini dalam kumpulan kecil anda.
  10. Mulakan dengan Akhir dalam Minda - Tantang kumpulan anda dengan bertanya: 'Apabila kumpulan kecil ini selesai, bagaimana anda berharap hubungan anda dengan Tuhan akan berbeza?' (Sekiranya pasangan atau kumpulan ibu bapa, anda juga boleh bertanya bagaimana mereka berharap hubungan mereka dengan pasangan atau anak-anak mereka akan berubah). Luangkan masa untuk mendaftar masuk dengan menghubungi ahli kumpulan secara individu.

Semasa anda menghadapi cabaran untuk memimpin sekelompok kecil, ingatlah bahawa bahkan murid-murid Yesus mengalami kesukaran untuk 'mendapatkannya' sepanjang masa! Bersabar dan berdoa dan Tuhan akan menumbuhkan benih kebenaran dan persekutuan yang anda rancangkan dengan kumpulan kecil anda.

Julie David berkahwin dengan pendeta pemujaan dan setelah 20 tahun melayani bersama tiga anak perempuannya, dia masih mengembangkan keseimbangan kulit tebal dan hati yang lembut. Dia memimpin sekumpulan kecil gadis sekolah menengah.

Sumber tambahan

50 Soalan Trivia Alkitab untuk Kumpulan
50 Soalan Pemecah Ais untuk Kumpulan Kecil Gereja
50 Kenali Anda Permainan dan Soalan untuk Kumpulan Kecil
Idea Khidmat Masyarakat untuk Kumpulan Kecil
Buku Terbaik untuk Pengajian Alkitab Wanita


DesktopLinuxAtHome menjadikan penganjuran gereja menjadi mudah.




Artikel Yang Menarik