Utama Inspirasi Pelajaran Kerja dari Sand Castle University

Pelajaran Kerja dari Sand Castle University



Ia bermula pada hari musim panas yang panas pada tahun 1977. Saya berumur 5. Ayah saya mempunyai kumpulan saudara seagama ini dari sekolah tekniknya yang akan berkumpul dengan keluarga dan perkhemahan mereka. Kami akan menghabiskan hari-hari di pantai dan semua kanak-kanak akan bermain sambil orang dewasa mengejar.

Kebetulan pada hujung minggu tertentu pada tahun 1977, perkemahan memutuskan untuk mengadakan pertandingan membina istana pasir. Hadiah utama? Beberapa popsikel. Tetapi itu sudah cukup untuk rakan-rakan kejuruteraan tiga puluh sesuatu yang kompetitif, kreatif dan berfokus pada projek untuk bersaing. Gear yang sangat tinggi. Apa yang dihasilkan adalah sebuah istana pemenang hadiah yang mengagumkan dengan sistem jalan raya dan komuniti sekitarnya yang luas yang meliputi sebahagian besar pantai. Dan anak-anak? Kami menolong. Dan tentu saja ... harus makan es loli.

Selama 34 tahun sejak, selama satu hujung minggu setiap musim panas, pembuatan istana pasir menjadi sedikit obsesi untuk sekelompok keluarga kecil ini. Saya merindui beberapa tahun selepas saya berkahwin dan berpindah dari Midwest, tetapi beberapa tahun kebelakangan ini saya dapat membawa anak-anak saya sendiri dan menyertai keseronokan pasir.

Istana 2011 yang diukir oleh ayah saya. Di belakangnya adalah patung dari filem 'Cars 2' yang saya bekerjasama dengan dua yang lain.

Krew istana pasir 2011.
Sangat bagus untuk melihat semula sebahagian masa kecil saya dan bertemu dengan rakan lama, tetapi saya juga menyedari sekarang bahawa ada lebih banyak perkara yang berlaku daripada yang saya fahami semasa kecil. Di tengah-tengah matahari dan pasir - ayah saya dan rakan-rakan kuliahnya menggunakan klinik untuk anak-anak mereka dan orang lain di pantai ... semua tentang kerja keras. Tiga puluh tahun kemudian, saya menyedari bahawa banyak falsafah teras yang saya bawa setiap hari ketika saya menumbuk jam mengembangkan akar mereka di pantai Pokagon State Park… di Sand Castle University. Berikut adalah beberapa yang terlintas di fikiran.
Jadilah pembina.
Setahun setelah kami menghabiskan berjam-jam menyiapkan kastil kami, akhirnya kami melihat beberapa anak-anak menginjak-injak seluruhnya. Itu adalah saat yang mengerikan, tetapi ayah saya menarik kami ke samping dan memastikan kami memahami: 'Sesiapa sahaja boleh memusnahkan sesuatu. Dalam keluarga kami ... kita membina. 'Sekarang, setelah bertahun-tahun berkecimpung dalam dunia pekerjaan, saya menyedari bahawa selalu ada orang yang sangat gembira menjadi pengkritik dan merobek sesuatu. Walau bagaimanapun, pembuat perbezaan sebenarnya adalah orang-orang yang membuat tangan mereka kotor dan mencipta penyelesaian.

Projek dua hari untuk saya dan dua rakan.

Kerja yang dilakukan dengan baik adalah ganjarannya sendiri.
Kami mendapat popsikel pada tahun pertama. Tetapi tidak ada hadiah atau pembayaran selepas itu selama berjam-jam yang dihabiskan bekerja di bawah sinar matahari. Sebenarnya, kadang-kadang dalam masa sejam selesai, sebahagian istana atau patung akan tergelincir dan semua karya akan hancur. Bekerja dengan pasir mengajar anda untuk menemukan kegembiraan dalam karya itu sendiri hasil akhirnya. Baru-baru ini, saya membantu merancang aplikasi Internet yang rumit untuk pelanggan. Malangnya, kepemimpinan syarikat berubah dan tidak pernah terbiasa dengan potensi sepenuhnya. Saya tidak menyesal - kerana saya merasa puas membina produk terbaik yang dapat saya hasilkan.

Anda akan terkejut dengan apa yang boleh anda lakukan sekiranya anda mencuba dan tidak berputus asa.
Ia lucu, tetapi setiap tahun seseorang akan bertanya kepada kami apakah kami 'seniman pasir profesional.' Kita harus ketawa kerana sebenarnya, tidak ada yang tahu apa yang kita lakukan. Ini semua masalah


Kakak ipar saya dan saya bekerja di Iron Man pada tahun 2010.
keluar dan terus mencuba dan tidak berhenti ketika tidak berfungsi pada kali pertama. Tahun lalu, kakak ipar saya dan saya sepatutnya mengukir patung 'Iron Man.' Kami tidak mempunyai petunjuk untuk memulakannya. Kami mengemas, mengukir, mencuba lagi .., mengkaji gambar dan menyimpannya. Kira-kira sejam dalam ... anda selalu mahu berhenti. Tetapi jika anda percaya ia dapat dilakukan dan berpegang teguh ... akhirnya beberapa pasir mulai bersatu. Sekiranya anda terus berjalan, akhirnya orang-orang di pantai berhenti dan mula mengambil gambar dan saling berbisik siapa itu ... dan kemudian anda tahu bahawa ia berfungsi.

Kreativiti sentiasa mengalahkan sumber.
Apabila anda sampai ke pantai, tidak banyak yang perlu dikerjakan. Pasir sahaja. Dan air. Dan setiap kanak-kanak dan abangnya membuat istana. Untuk mencipta sesuatu yang mempunyai nilai seni yang menonjol ... anda harus membawa sesuatu yang istimewa kepadanya. Anda mesti menggali jauh dan BUAT . Perkara yang sama berlaku di hampir setiap projek yang saya terlibat sejak itu. Saya tidak pernah mendapati diri saya mempunyai sumber atau jam atau bakat yang mencukupi untuk melakukan pekerjaan. Dalam dunia web tempat saya bekerja, terdapat begitu banyak laman web dan begitu banyak syarikat dengan gaji besar ... bersaing nampaknya mustahil. Satu-satunya peluang yang harus saya berjaya ialah menggali lebih dalam… dan memikirkan dan membuat persaingan.



Jangan pernah berpuas hati.
Salah satu perkara yang paling mengagumkan bagi saya adalah bahawa dalam 34 tahun pembinaan istana, saya rasa ayah saya dan rakannya tidak pernah berhenti berusaha untuk memperbaiki diri. Setiap tahun mesti lebih baik daripada yang terakhir. Apa yang dimulakan dengan beberapa sekop kiddy telah berkembang untuk melibatkan alat yang direka khas, acuan pasir buatan tangan, teknik dan falsafah pembungkusan, penugasan pasukan, kawasan yang ditentukan, dan patung dan struktur yang lebih banyak dan lebih kompleks. Ini adalah sesuatu yang terukir dalam diri saya seperti sekarang, bertahun-tahun kemudian, saya menganalisis setiap langkah setiap laman web yang saya buat dan bertanya… bagaimana ini boleh menjadi lebih baik?


Ayah saya, guru besar, di kelasnya.

Menyebarkannya.
Tidak cukup untuk mengetahui perkara jika anda tidak menyebarkannya kepada generasi akan datang. Salah satu bahagian terbaik di hujung minggu istana pasir kami ... ialah kumpulan kami kini mengadakan pertandingan istana pasir kami sendiri setiap tahun untuk semua orang di pantai. Di seluruh pasir, anak-anak dari semua peringkat usia diilhami untuk bekerja dan belajar nilai mencipta sesuatu dengan baik. Sekiranya anda pernah berada di Indiana pada bulan Ogos, singgah di Sand Castle University. Ayah saya dan rakan-rakannya masih ada. Dan kelas masih dalam sesi.

Dihantar oleh Dan Rutledge





Artikel Yang Menarik